fbpx
Źródło: Pixabay.com/simon-alun-hark0

Czerwiec 2021

04

11:06:34

Wielka Brytania: przewoźnicy odnotowują najmniej pasażerów kolei od 150 lat

W ciągu ostatniego roku z transportu kolejowego w Wielkiej Brytanii skorzystało najmniej pasażerów od co najmniej 1872 roku – wynika z oficjalnych danych opublikowanych przez brytyjskiego regulatora rynku Office of Rail and Road (ORR). Dochody ze sprzedaży biletów spadły o około 8,5 miliarda funtów.

Opublikowane dane dotyczą okresu od kwietnia 2020 roku do marca 2021 roku. Jak podano, w tym czasie na terenie Wielkiej Brytanii pasażerowie odbyli jedynie 388 milionów podróży koleją, co stanowi zaledwie 22% spośród 1,73 mld z lat 2019-2020. Całkowity dochód ze sprzedaży biletów wyniósł 1,9 mld funtów, co oznacza spadek o ok. 8,5 mld w porównaniu do 10,4 mld w latach 2019-2020.

W IV kwartale badanego okresu, od stycznia do marca 2021 roku, w Wielkiej Brytanii wykonano 80 milionów podróży koleją. W III, od października do grudnia 2020 roku, 139 milionów, a w II, od lipca do września 2020 r., 133 miliony. Najgorzej było w okresie od kwietnia do czerwca 2020 roku – wówczas odnotowano zaledwie 35 mln podróży koleją. ORR podkreśla, że sytuacja to skutek pandemii koronawirusa i wprowadzenia lockdownu. Cały raport ORR dostępny jest [tutaj].

Źródło: Dataportal.orr.gov.uk

Brytyjski regulator rynku kolejowego wskazuje, że spośród wszystkich przewoźników, trzech – z Londynu i okolic – odnotowało co najmniej 30% odsetek przewiezionych osób w stosunku do lat 2019-2020. Operatorzy to kolejno: Tfl Rail, London Overground i c2c. Na dalszych miejscach znaleźli się Merseyrail i Caledonian Sleeper. Najniższe wyniki uzyskał Heathrow Express, obsługujący połączenie na lotnisko, który w porównywanym okresie odnotował blisko 95% spadek podróży.

Najnowsze krajowe dane ORR z maja, są jednak bardziej optymistyczne i pokazują, że sytuacja na brytyjskiej kolei zaczyna się powoli poprawiać.

Spadek liczby pasażerów jest bezprecedensowy i wywarł wyraźny negatywny wpływ zarówno na udział kolei w rynku transportu, jak i przychody ze sprzedaży biletów. Pomimo tego, nasze ostatnie dane pokazują, że w maju 2021 roku liczba pasażerów kolei w Wielkiej Brytanii wzrosła do poziomu około 45% stanu sprzed pandemii koronawirusa. ORR kontynuuje działania na rzecz wspierania przewoźników i pomocy pasażerom w bezpiecznym powrocie na kolej” – wskazał Graham Richards z ORR w komunikacie instytucji.

Przypomnijmy, że zgodnie z danymi opublikowanymi przez Urząd Transportu Kolejowego, w 2020 roku w Polsce przewoźnicy kolejowi przewieźli 209,2 mln pasażerów. To spadek o 126,7 mln osób w stosunku do roku 2019. Jednak po zniesieniu ograniczeń dotyczących limitów podróżnych w transporcie publicznym, przewozy pasażerskie na polskiej kolei systematycznie rosną. Jak podaje PKP Intercity, tylko w dniach od 10 do 16 maja z usług tego przewoźnika skorzystało przeszło 30% więcej pasażerów niż w kwietniu.

pg


Podziel się

Najczęściej czytane

Kontakt

Redaktor naczelny
Mateusz Wójtowicz
naczelny@serwiskolejowy.pl
Ul. Dąbrowskiego 6
87 - 100 Toruń
magnifiercross
Napisz do nas! linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram