fbpx
Źródło: Dbcargo.com

Czerwiec 2021

09

1:06:40

Niemcy: DB Cargo automatyzuje stację rozrządową w Monachium

Deutsche Bahn Cargo przekształca stację rozrządową München-Nord (Monachium-Północ) w pierwszy cyfrowy obiekt tego typu w kraju. Celem inwestycji jest automatyzacja i zwiększenie przepustowości stacji o nawet 40 procent.

Modernizacja pozwoli na sprawniejszą obsługą pociągów i przeniesienie towarów „z tirów na tory” – podaje DB Cargo. Zadanie jest współfinansowane przez niemiecki resort transportu (BMVI), w ramach rządowego programu „Future Rail Freight Transport”. Federalne Ministerstwo Transportu i Infrastruktury Cyfrowej wspiera inwestycję kwotą 14,5 mln euro. Kolejne około 12 mln euro dokłada DB Cargo. Przewoźnik będzie stopniowo uruchamiał na stacji obszar testowy dla projektu, we współpracy ze swoimi partnerami biznesowymi.

Projekt zakłada zoptymalizowanie procesów kontroli hamulców i wagonów z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Obecnie każdy skład wjeżdżający na stację jest badany przez pracowników kolei. Sprawdzają oni wagony pod kątem uszkodzeń, dziur lub wygiętych elementów.

Cyfrowa rewolucja

W przyszłości skład ma przejeżdżać przez specjalną bramkę z zamontowanymi kamerami. Pociąg zostanie dokładnie sfotografowany, a zebrany materiał będzie analizowany przez algorytmy sztucznej inteligencji, co ma pozwolić na wykrycie wszystkich ewentualnych uszkodzeń. Pierwszy taki system zostanie zainstalowany na stacji w Monachium w sierpniu bieżącego roku. DB Cargo współpracuje w tym zakresie z niemieckimi uczelniami.

Niemiecki minister transportu Andreas Scheuer wskazuje, że dotowany przez rząd projekt będzie przełomowy.

„Obecnie sprzęgi są łączone ręcznie, a hamulce kontrolowane przez ludzi. W przyszłości procesy te ulegną automatyzacji, dzięki inteligentnej technologii cyfrowej. Składy towarowe będą obsługiwane w sposób bardziej wydajny, szybszy i oszczędny. Jesteśmy zdeterminowani, aby realizować działania pozwalające na przewożenie koleją coraz większej ilości towarów” – zapowiada Scheuer, cytowany w komunikacie DB Cargo.

Oszczędność czasu i pieniędzy

DB Cargo podaje, że obecnie kontrola hamulców w składzie towarowym trwa około 50 minut. Każdego roku przewoźnik dokonuje ok. 1,2 mln takich testów. W ramach realizowanego projektu pociągi zostaną wyposażone w inteligentne czujniki, dzięki czemu kontrola będzie odbywała się automatycznie. Ma być to impuls do wdrożenia podobnego systemu w całej Europie. Rozwiązanie znacznie zwiększy przepustowość stacji rozrządowych. DB Cargo pracuje nad nim razem z Uniwersytetem Technicznym w Berlinie.

Zautomatyzowane mają zostać także lokomotywy manewrowe, co pozwoli na sprawniejsze łączenie wagonów towarowych. Pojazdy zostaną wyposażone w nowoczesne czujniki monitorujące torowisko i teren w jego pobliżu, a także inteligentne systemy sterowania. Opracowywana technologia będzie wykorzystywała m.in. kamery, skanery i radary. Rozwiązanie będzie początkowo testowane tylko w Monachium, docelowo całych Niemczech ma pracować 40 takich lokomotyw.

Ostatnim ogniwem optymalizacji ma być system automatycznego sprzęgania wagonów towarowych. Obecnie za zakładanie haków i dokręcanie śrub odpowiedzialni są ludzie. W przyszłości zostanie wdrożony inteligentny system, który będzie sprzęgał wagony sam – bez ingerencji czynnika ludzkiego.

DB Cargo mocno stawia na wdrażanie nowoczesnych technologii na kolei i realizuje strategię odchodzenia od transportu ciężarówkami. Warto przypomnieć, że na początku bieżącego roku przewoźnik rozszerzył współpracę z The Coca-Cola Company i zapowiedział stworzenie ogólnokrajowej sieci dla tej firmy [czytaj więcej]. Docelowo DB Cargo chce zastąpić transportem kolejowym 30 mln ciężarówek do 2030 roku. Ma to zmniejszyć emisję dwutlenku węgla przez przewoźnika o 10 milionów ton.

pg


Podziel się

Najczęściej czytane

Kontakt

Redaktor naczelny
Mateusz Wójtowicz
naczelny@serwiskolejowy.pl
Ul. Dąbrowskiego 6
87 - 100 Toruń
magnifiercross
Napisz do nas! linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram