fbpx
Źródło: Plk-sa.pl

Czerwiec 2021

10

3:06:06

PKP PLK S.A. przeprowadzą kolejne inwestycje na Podkarpaciu

Zwiększenie dostępności i roli kolei na Podkarpaciu to efekt inwestycji realizowanych w ramach Krajowego Programu Kolejowego m.in. na trasie Mielec – Dębica. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetargi szacowane na ponad 170 mln zł, które przywrócą pasażerskie połączenia Mielec – Padew oraz zwiększą bezpieczeństwo dzięki budowie bezkolizyjnego przejścia na stacji Mielec. Zadania są współfinasowane ze środków unijnych RPO Województwa Podkarpackiego.

Kolejne inwestycje w obrębie linii nr 25 zapewnią powrót pociągów pasażerskich na trasie Padew-Mielec-Dębica.

„Bardzo się cieszę z ogłoszenia przez PLK strategicznych przetargów, które przywrócą pasażerskie połączenia Mielec – Padew oraz zwiększą bezpieczeństwo dzięki budowie bezkolizyjnego przejścia na stacji Mielec. Kiedy jeszcze kilka lat temu rozpoczęliśmy zabiegi, aby kolej wróciła do Mielca, niewielu w to wierzyło. Dziś możemy powiedzieć, że nie tylko wkrótce pojedziemy zmodernizowaną linią Mielec-Dębica, ale także, w kolejnych latach, nowoczesną koleją w stronę Padwi. Jestem pewien, że mielecka kolej przyspieszy rozwój miasta i północnej części Podkarpacia, zapewni bezpieczeństwo i komfort podróży oraz otworzy miasto i region na centralną Polskę. Bardzo serdecznie dziękuję marszałkowi Ortylowi i władzom PLK, bez których wsparcia i zaangażowania nie byłoby to możliwe”powiedział europoseł Tomasz Poręba, który od lat zabiega o przywrócenie kolei w Mielcu.

„Przetarg na remont odcinka linii nr 25 z Mielca do Padwi Narodowej jest początkiem realizacji tej inwestycji, ale jednocześnie to zamknięcie inwestycji związanych z tą linią oraz z projektami komplementarnymi. Przypomnę, że tak długo wyczekiwany remont linii Dębica-Mielec-Tarnobrzeg, to nie tylko wymiana torów, ale całej infrastruktury, łącznie z wiaduktem w Mielcu, peronami, przystankami, przejściami podziemnymi czy przejściami dla pieszych i rowerzystów. To również przebudowa terminalu przeładunkowego na Linii Hutniczo-Szerokotorowej w Woli Baranowskiej. Te wszystkie przedsięwzięcia są dofinansowane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego, którego instytucją zarządzającą jest samorząd województwa. Tylko tutaj z RPO przekazujemy prawie 300 mln zł. Po zakończeniu remontu całego odcinka od Dębicy przez Mielec do Padwi będzie możliwość wprowadzenia na tej trasie optymalnej liczby pociągów pasażerskich. Biorąc pod uwagę kompleksowe koszty, w województwie podkarpackim realizowane są właśnie inwestycje kolejowe o wartości prawie 1,3 mld złotych”–wskazał marszałek województwa podkarpackiego Władysław Ortyl.

„Inwestycje realizowane na Podkarpaciu przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z Krajowego Programu Kolejowego zwiększają dostępność i rolę kolei. Na trasę Padew – Mielec – Dębica po 12 latach będą mogły wróć pociągi pasażerskie. Zwiększą się możliwości atrakcyjnych podróży regionalnych oraz dalekobieżnych. Poprawią się także warunki przewozów towarów koleją” –powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Ogłoszony przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przetarg na rewitalizację odcinka Padew – Mielec obejmuje m.in. kompleksową wymianę torów. W trosce o komfort podróżnych zmodernizowane zostaną stacja Chorzelów oraz przystanki Jaślany i Tuszów Narodowy. W ramach prowadzonych prac obiekty zostaną dostosowane do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania.

W Mielcu nowy wiadukt drogowy przy ul. Sienkiewicza ma zastąpić dwa skrzyżowania kolejowo-drogowe w poziome szyn. Takie rozwiązanie zwiększy bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i znacznie usprawni komunikację drogową. Łącznie przebudowanych zostanie 12 skrzyżowań kolejowo-drogowych, co zapewnieni sprawne i bezpieczne przejazdy.

Zadaniem wykonawcy, który zostanie wyłoniony w oddzielnym postępowaniu, będzie budowa przejścia podziemnego w Mielcu w ciągu ul. Księdza Skargi i ul. Drzewieckiego. Będzie to kolejne udogodnienie w obszarze stacji. Obecnie, w ramach zadania na odcinku Mielec – Dębica, PLK budują w miejscu kładki przejście pod torami.

Prace związane z rewitalizacją odcinka Padew – Mielec planowane są na I kwartał 2022 r. Budowę przejścia podziemnego w Mielcu PKP PLK S.A. chcą zrealizować w IV kwartale 2021 r. Szacunkowa wartość zamówień to ponad 170 mln zł. Finansowanie odbywa się w ramach RPO województwa Podkarpackiego.

Kolej coraz bardziej dostępna

Ogłoszone przetargi to kolejne inwestycje prowadzone przez PLK na linii Padew – Mielec – Dębica. Jesienią br. składy pasażerskie mają ruszyć na całej trasie. Obecnie czynny jest odcinek Mielec – Dębica. Dzięki inwestycji, od września nowym torem między Mielcem a Kochanówką jeżdżą już pociągi towarowe. Od 13 czerwca pojadą dalej – od Kochanówki do Dębicy.

Na stacji Mielec przebudowywane są tory i budowany peron. Przejście podziemne z windami ułatwi dojście do pociągów oraz połączy osiedla po obu stronach linii kolejowej.

Bliskie ukończenia są prace na stacjach i przystankach Kochanówka Pustków Rzochów, Wojsław, Pustków, Rzemień, Przecław, Dąbie, Pustynia. Perony będą wyposażone w wiaty, ławki oraz oznakowanie. Inwestycje PLK na trasie Mielec – Dębica objęły również budowę sieci trakcyjnej na odcinku Dębica Towarowa – Dębica Osobowa oraz przejazdów kolejowo-drogowych i urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Przebudowano ponad 30 przepustów, a także 6 mostów, m.in. w Mielcu nad rzeką Trześć, Przecławiu nad rz. Młynówką, Tuszymie nad rz. Tuszymką oraz w Brzeźnicy nad rz. Wielopolką. Poziom bezpieczeństwa zwiększyły zmodernizowane przejazdy w Mielcu, Rzochowie, Rzemieniu, Pustkowie i Tuszymie. Prace na odcinku Mielec – Dębica są częścią umów PLK za 224,5 mln zł netto.

Inwestycja „Rewitalizacja linii kolejowej nr 25, na odcinku Padew – Mielec – Dębica” wpisana jest w Regionalny Program Operacyjny Województwa Podkarpackiego na lata 2014-2020. Całkowita wartość projektu to 296 717 022,32 PLN. Kwota dofinansowania unijnego to 209 063 173,35 PLN.

Źródło tekstu: PKP PLK S.A./Serwis Kolejowy


Podziel się

Najczęściej czytane

Kontakt

Redaktor naczelny
Mateusz Wójtowicz
naczelny@serwiskolejowy.pl
Ul. Dąbrowskiego 6
87 - 100 Toruń
magnifiercross
Napisz do nas! linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram