czerwiec 2021
11
2:06:40
PKP PLK S.A. poinformowały, że w województwie świętokrzyskim rozpoczęły się główne prace przy budowie łącznicy Czarnca – Włoszczowa Północ. Przygotowywany jest teren pod nowy tor. Wykonawca formuje nasyp, na którym będą układane tory i podkłady. Zgromadzone są materiały. Wartość inwestycji to ponad 40 mln zł.
Nowa łącznica Czarnca – Włoszczowa Północ, o długości ponad 3 km, zwiększy możliwości przejazdu pociągów na terenie województwa świętokrzyskiego. Możliwa będzie bardziej atrakcyjna oferta połączeń międzyregionalnych, m.in. w kierunku Warszawy i Łodzi. Przewidywany czas przejazdu pociągów w relacji Kielce – Warszawa to 2h 20 min.
Jednotorowa łącznica będzie zelektryfikowana i przystosowana do ruchu dwukierunkowego. Zapewni przejazd pociągów pasażerskich z prędkością 100 km/h, a towarowych 80 km/h. Oddanie trasy do eksploatacji jest planowane w pierwszej połowie 2022 r.
W ramach inwestycji wybudowane zostaną: nowy tor, sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Na trasie łącznicy kolejowej między Centralną Magistralą Kolejową (linia nr 4) a linią Kielce – Fosowskie (linia 61) zaplanowano budowę wiaduktu nad drogą leśną w pobliżu Czarncy. Do przebiegu toru dostosowane będą obiekty inżynieryjne, m.in. most nad rzeką Jeżówką i przepusty. Wcześniej wykonano prace przygotowawcze na stacji Włoszczowa Płn. i w rejonie przystanku Czarnca.
W ramach komplementarnej inwestycji, PLK zmodernizowały już przystanek w Czarncy. Mieszkańcy województwa świętokrzyskiego wygodniej korzystają z kolei w drodze do Kielc lub Częstochowy. Dwa wyższe perony po przebudowie ułatwiają wsiadanie i wysiadanie z pociągu. Dogodne dojście na perony zapewniają pochylnie. Ścieżki naprowadzające i oznakowanie w alfabecie Braille’a, pomagają w orientacji osobom niewidomym i niedowidzącym.
Zadanie pod nazwą „Budowa linii kolejowej nr 582 Czarnca – Włoszczowa Północ” jest realizowane ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego. Wartość projektu to ok. 42,8 mln zł, w tym dofinansowanie UE wynosi ponad 36 mln zł.
Termin realizacji robót budowlanych został zmieniony ze względu na rozszerzony zakres prac projektowych i wydłużony czas pozyskiwania decyzji administracyjnych.
Źródło tekstu: Plk-sa.pl/Serwis Kolejowy