fbpx
Źródło: Cpk.pl

czerwiec 2021

15

2:06:25

CPK wskazał wykonawcę prac przygotowawczych na linii Katowice – Ostrawa

Spółka Centralny Port Komunikacyjny poinformowała 15 czerwca, że wybrała najkorzystniejszą ofertę w przetargu na prace przygotowawcze do budowy nowej linii kolejowej między Katowicami i czeską Ostrawą. Dzięki niej pociągi dojadą m.in. do 90-tysięcznego Jastrzębia-Zdroju, czyli największego miastem w Polsce bez dostępu do kolei. Trasa jest częścią wspólnej inwestycji kolejowej krajów Grupy Wyszehradzkiej, która ma połączyć Warszawę, Brno (z łącznikiem do Pragi), Bratysławę i Budapeszt.

W ramach budowy odcinka między Katowicami a Ostrawą powstanie w sumie ok. 75 km nowej trasy kolejowej. Projekt obejmie fragment przyszłej linii nr 170 między Katowicami i granicą z Czechami, jej przedłużenie po stronie czeskiej do Ostrawy oraz odcinek Jastrzębie-Zdrój – Wodzisław Śląski, wraz z odgałęzieniem do planowanej stacji Jastrzębie-Zdrój Centrum i w kierunku Rybnika.

„Odcinek Katowice-Ostrawa ma dla nas szczególne znaczenie. Jest pierwszym, na który uzyskaliśmy dofinansowanie UE, wygrywając konkurencję z innymi europejskimi projektami infrastrukturalnymi. To także kluczowy odcinek Kolei Dużych Prędkości, który połączy kraje Grupy Wyszehradzkiej, a tym samym przykład międzynarodowego charakteru inwestycji kolejowych CPK. Dzięki tej linii zapewnimy zarazem obsługę największego polskiego miasta pozbawionego dzisiaj dostępu do kolei, czyli Jastrzębia-Zdroju” - powiedział Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.

Według harmonogramu, pierwsze roboty budowlane mają ruszyć w 2024 r., a odcinek linii łączący Katowice z Ostrawą zostanie oddany do użytku przed końcem 2030 r. Pociągi będą jeździły tędy z prędkością do 250 km/h. Przyjęte parametry projektowe (np. zastosowane promienie łuków) umożliwią jej  zwiększenie, jeśli zaistnieje taka potrzeba.

Przedmiotem zamówienia jest tzw. STEŚ, czyli studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe dla planowanej linii kolejowej. Za najkorzystniejszą spółka CPK uznała ofertę wynoszącą 10,9 mln zł netto, złożoną przez konsorcjum, którego liderem jest firma Egis. O wyborze decydowały cena (w 70 proc.) i doświadczenie personelu (pozostałych 30 proc.).

Zgodnie z prawem zamówień publicznych, przed zakończeniem postępowania muszą zostać dopełnione wszystkie formalności – także w ramach procedury odwoławczej. Kolejnym krokiem będzie podpisanie umowy z wykonawcą, który na przygotowanie STEŚ będzie miał 10 miesięcy. Jej realizacja i rozliczenie może potrwać pięć miesięcy dłużej, ponieważ w skład zamówienia wchodzi także dokumentacja geologiczna i mapy do celów projektowych.

Dzięki tej transgranicznej inwestycji z Katowic do czeskiej Ostrawy będzie można przejechać w zaledwie 35 minut, czyli o godzinę krócej niż obecnie. 

„Jesteśmy w stałym kontakcie z przedsiębiorstwem Správa železnic, czyli zarządcą infrastruktury kolejowej w Czechach. Mamy wspólne założenia planistyczne i projektowe. Razem z naszymi czeskimi partnerami wyznaczyliśmy potencjalne lokalizacje dla przejścia KDP przez granicę i preferowany przebieg odcinków granicznych” – dodaje Mikołaj Wild.

Obaj inwestorzy ustalili, że polskie opracowanie obejmie częściowo odcinek w Republice Czeskiej. Żeby przyspieszyć przygotowania, zlecane przez CPK analizy będą dotyczyły również odcinka do Ostrawy. Zostaną one wykonane wspólnie ze stroną czeską i będą jej udostępnione. Na podobnej zasadzie CPK otrzyma dane przedprojektowe od czeskiego zarządcy infrastruktury.

Przygotowanie dokumentacji przedprojektowej dla odcinka w rejonie Jastrzębia-Zdroju, czyli pierwszego fragmentu nowej trasy kolejowej Katowice-Ostrawa, odbywa się przy wykorzystaniu dofinansowania w wysokości ponad 7 mln zł, jakie w 2019 r. spółka CPK otrzymała z unijnego instrumentu CEF (Connecting Europe Facility). 

Na terenie Polski trasa jest elementem transeuropejskiego korytarza TEN-T. Biegnie on z Warszawy – przez modernizowaną Centralną Magistralę Kolejową (CMK) i Katowice – do przygranicznej Ostrawy. Linia wpisuje się we wspólną inwestycję krajów Grupy Wyszehradzkiej, których celem jest podniesienie standardu podróży i skrócenie czasów przejazdu między stolicą Polski, Brnem (z łącznikiem do Pragi), Bratysławą i Budapesztem.

W województwie śląskim, w ramach Programu Kolejowego CPK, powstanie w sumie 100 km nowych linii kolejowych, które wybuduje spółka CPK, a kolejnych 246 km zostanie zmodernizowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe.

Inwestycje te zapewnią skrócenie przejazdu do Warszawy z Katowic do 1 godz. 40 min, a z Bielska-Białej do 1 godz. 55 min. Z Jastrzębia-Zdroju i Rybnika dojedziemy do stolicy w 2 godz.,  natomiast z Częstochowy i Gliwic w 2 godz. 10 min. Ponadto na dotychczasowych liniach kolejowych zwiększy się przepustowość na potrzeby przewozów regionalnych i towarowych.

Program Kolejowy CPK zakłada budowę łącznie prawie 1800 km nowych linii, które mają powstać do końca 2034 r. Na te inwestycje składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 „szprych” prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK.

Źródło: CPK/Serwis Kolejowy


Podziel się

Najczęściej czytane

Kontakt

Redaktor naczelny
Mateusz Wójtowicz
naczelny@serwiskolejowy.pl
Ul. Dąbrowskiego 6
87 - 100 Toruń
magnifiercross
Napisz do nas! linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram