czerwiec 2021
15
10:06:51
Zarząd Morskich Portów Szczecin-Świnoujście SA uczestniczył w spotkaniu online ze światowymi ekspertami, które odbyło się w ramach seminariów zorganizowanych 9 czerwca podczas Transport Week 2021. Cykliczne wydarzenie poświęcone jest rozwojowi i dopasowywaniu do wyzwań, jakie stawia branża logistyczna.
Niedawny Transport Week objął serię seminariów internetowych poruszających tematykę najważniejszych kwestii dla sektora transportowego w Europie i poza nią. Uczestnicy mieli okazję porozmawiać między sobą oraz zadawać pytania prelegentom i moderatorom.
Głównym tematem spotkania była: „Teraźniejszość i przyszłość dostaw towarów ukształtowana przez intermodalność i zrównoważony rozwój”. W programie przewidziano panel dyskusyjny „Rozwój transportu intermodalnego – jakie są kluczowe czynniki?”, w czasie którego ZMPSiŚ SA reprezentowała dyrektor ds. handlowych Aneta Szreder-Piernicka.
Jak zaznacza Zarząd Portów, w tym względzie spółka podąża za światowymi trendami i stawia na rozwój transportu intermodalnego. Dowodzi tego inwestycja realizowana przez ZMPSoŚ na terenie terminalu promowego w Świnoujściu.
Widoczne są już efekty prac budowlanych, jakie prowadzone są na świnoujskim terminalu od drugiej połowy 2019 r. Jesienią ub. roku pojawiła się nowa estakada nad stacją kolejową Świnoujście. Prace przy niej są w toku. Obiekt skomunikuje zaplecze z terenem terminalu. Wyłania się również kształt nowego stanowiska promowego powstałego z połączenia stanowisk nr 5 i 6. Będzie ono miało długość 294 m, co umożliwi terminalowi przyjmowanie największych promów, jakie pływają na Bałtyku.
W marcu br. rozpoczęte zostały roboty związane z montażem konstrukcji stalowej rampy ro-ro. Widoczna jest już konstrukcja hydrotechniczna obiektu, jak również przywieziona została jego stalowa konstrukcja. Montaż planuje się na sierpień br. Rampa będzie miała 35 m szerokości i 180 ton nośności, co oznacza podwojenie dotychczasowych parametrów technicznych. Dużo dzieje się także na placu „D” zlokalizowanym pomiędzy ul. Dworcową a układem torów kolejowych. To tu pracować będą reach stackery obsługujące przeładunek naczep i kontenerów z lub na wagony kolejowe. Prace toczą się także przy przebudowie drogi komunikacyjnej wzdłuż terminalu przy ul. Dworcowej, od Dworca Morskiego do przejazdu kolejowego. Z kolei przy ul. Duńskiej praktycznie gotowy jest jeden z placów parkingowych dla 170 TIR-ów.
Kwestią priorytetową inwestycji jest budowa nowych i przebudowa istniejących torów kolejowych oraz placów manewrowo-postojowych. Dla komfortu pasażerów zainstalowany zostanie nowy rękaw, który umożliwi bezkolizyjne przemieszczanie się pieszych.
W ramach inwestycji zakupiony zostanie specjalistyczny sprzęt: wozy kontenerowe, ciągniki siodłowe, tablety przemysłowe, radiotelefony i platformy kontenerowe wraz z akcesoriami. Obecnie ZMPSiŚ jest w trakcie badania ofert, które wpłynęły w odpowiedzi na przetarg w tej sprawie.
Inwestycja powinna być zakończona w 2022 roku. Jej koszt to 185 milionów złotych. Projekt ma wsparcie z funduszy unijnego instrumentu finansowego CEF (Łącząc Europę).
Źródło tekstu: Port Szczecin-Świnoujście/Serwis Kolejowy