czerwiec 2021
16
11:06:44
Amerykański producent taboru Wabtec Corporation i koncern motoryzacyjny General Motors (GM) podpisali list intencyjny zakładający wdrożenie ekologicznych źródeł zasilania na kolei. Firmy chcą wykorzystać w lokomotywach towarowych nową technologię akumulatorów GM Ultium i wodorowe ogniwa paliwowe Hydrotec – poinformowano w komunikatach prasowych Wabtec i General Motors.
W ramach podpisanego listu intencyjnego firma Wabtec Corporation zadeklarowała, że zapewni swoją prototypową lokomotywę FLXdrive oraz doświadczenie w zakresie zarządzania energią i optymalizacji systemów. Ma to pozwolić na znalezienie wraz z General Motors rozwiązań dla kolejowego transportu ciężkiego, które w pełni wykorzystają zaawansowane technologie opracowane i udoskonalane przez amerykański koncern – akumulatory litowo-metalowe Ultium i wodorowe ogniwa paliwowe Hydrotec.
Przypomnijmy, że w styczniu tego roku firmy BNSF Railway i Wabtec Corporation rozpoczęły testy lokomotywy towarowej zasilanej wyłącznie energią pochodzącą z zamontowanych w pojeździe akumulatorów. Badania na terenie Kalifornii były prowadzone w różnych warunkach pogodowych i geograficznych. [czytaj więcej] Testy zakończyły się w maju i wykazały oszczędność paliwową na poziomie 11%. Kolejna technologia, która zostanie wykorzystana w lokomotywie, ma pozwolić na osiągnięcie jeszcze lepszych wyników.
Rafael Santana, dyrektor generalny i prezes firmy Wabtec, podkreśla że współpraca z GM przyspieszy „zieloną transformację” całego sektora kolejowego.
„Cała branża kolejowa stoi u progu zrównoważonej transformacji dzięki wprowadzeniu akumulatorów i paliwowych ogniw wodorowych do zasilania lokomotyw. Nasza lokomotywa FLXdrive, pierwsza na świecie zasilana w 100% energią z akumulatorów, potwierdziła swój potencjał w zakresie redukcji emisji CO2 nawet o 30% przy pracy z mocą 6 MWh. Nie możemy jednak spocząć na laurach. Współpraca z GM nad technologiami Ultium i Hydrotec może skrócić drogę sektora kolejowego do całkowitej dekarbonizacji” – wskazuje szef Wabtec.
Prezes General Motors zaznacza, że umowa z Wabtec świadczy o dużym potencjale technologii, nad którymi pracuje koncern.
„Kolej ma dla General Motors kluczowe znaczenie pod względem obsługi klientów w Ameryce Północnej. Plany Wabtec Corporation dotyczące dekarbonizacji sektora pomogą rozwijać naszą wizję zeroemisyjnego transportu. Decyzja producenta, o wykorzystaniu baterii GM Ultium i systemów wodorowych ogniw paliwowych Hydrotec w swoich lokomotywach, dodatkowo potwierdza zaawansowanie i wszechstronność naszej technologii” – mówi Mark Reuss, prezes General Motors.
General Motors pokłada duże nadzieje w kolejnej generacji swoich akumulatorów Ultium, opierających się na technologii litowo-metalowej. Dzięki mniejszej masie i większej pojemności, nowe rozwiązanie ma m.in. znacząco zwiększyć zasięg samochodów elektrycznych w porównaniu do obecnych aut z bateriami litowo-jonowymi. Warto wspomnieć, że akumulatory Ultium znalazły się m.in. na pokładzie nowego elektrycznego Hummera od GM. Amerykański koncern zakłada, że nowa generacja baterii będzie gotowa za około dwa lata.
pg