czerwiec 2021
21
11:06:31
Zabytkowa polska lokomotywa parowa Pm36-2 zwana „Piękną Heleną”, może wrócić na tory pod szyldem Parowozowni Wolsztyn. Jest szansa, że pojazd będzie jednym z dwóch parowozów, które niebawem dołączą do czynnej floty przewoźnika. W sprawę jest zaangażowany wicemarszałek woj. wielkopolskiego Wojciech Jankowiak – informuje Polska Agencja Prasowa.
W taborze Parowozowni Wolsztyn znajdują się aktualnie trzy czynne lokomotywy parowe, które są wykorzystywane w kursach pasażerskich. Włączenie do floty dwóch kolejnych pojazdów pozwoli na znaczne zwiększenie możliwości przewozowych. Wicemarszałek woj. wielkopolskiego Wojciech Jankowiak podkreślił, że przywrócenie do ruchu nieczynnych parowozów w wolsztyńskiej placówce to jeden z priorytetów regionalnych władz.
Jako pierwszy może wrócić właśnie parowóz Pm36-2 należący do Stacji Muzeum. Maszyna od kilku lat stoi na terenie Parowozowni Wolsztyn i czeka na remont. Władze województwa wielkopolskiego podjęły już pierwsze działania, aby umożliwić powrót lokomotywy na tory. W tym celu prowadzą rozmowy z władzami Mazowsza, które są przychylne inicjatywie. Remont ma kosztować ponad 2 mln złotych.
Wicemarszałek woj. wielkopolskiego Wojciech Jankowiak podkreśla, że „Piękna Helena” to lokomotywa znana na całym świecie, dlatego jej uruchomienie jest szczególnie ważną inicjatywą.
„Moim marzeniem jest, aby jednym z pierwszych uruchomionych parowozów była właśnie »Piękna Helena«. Podjąłem rozmowy z marszałkiem województwa mazowieckiego Adamem Struzikiem, dążymy do porozumienia w kwestii przekazania lub czasowego użytkowania tego parowozu. To dla maszynisty trudna lokomotywa, sam zresztą na niej jeździłem. Jest trudna w prowadzeniu, mało wydajna – ale jest naszą wizytówką! Jest znana na całym świecie, dlatego chcielibyśmy, by znów jeździła” – wskazał Jankowiak w rozmowie z PAP.
Polska lokomotywa parowa Pm36 została zbudowana w 1937 roku w zaledwie dwóch egzemplarzach, jako parowóz pospieszny dostosowany do ciągnięcia lekkich składów ekspresowych z prędkością do 140 km/h. W tym samym roku pojazd o oznaczeniu Pm36-1 zdobył złoty medal na Wystawie Sztuki i Techniki w Paryżu.
Wojnę przetrwał tylko egzemplarz Pm36-2, który w 1947 roku wrócił do floty PKP jako Pm36-1, a w latach 70. trafił do Muzeum Kolejnictwa w Warszawie. W 1995 roku przeszedł naprawę w ZNTK w Pile i został przywrócony do ruchu. Wówczas otrzymał dawny numer Pm36-2 oraz tablice z imieniem „Piękna Helena”. Następnie trafił do Wolsztyna, gdzie jeździł do 2012 roku.
pg