fbpx
Źródło: Mpk.krakow.pl

Czerwiec 2021

22

1:06:06

Kraków testuje klimatyzację w wagonach NGT6

Krakowskie MPK od kilku miesięcy testuje system schładzania powietrza w jednym z 50 tramwajów NGT6 Bombardiera. Został on zamontowany w wagonie o numerze RP637 (kursującym obecnie na linii nr 8 z Borku Fałęckiego do Bronowic Małych) w listopadzie ubiegłego roku.

Rozwiązanie, które zostało wybrane, to efekt poszukiwania przez MPK Kraków systemu, który stosunkowo łatwo można byłoby zamontować w wagonach NGT6. Równie ważne dla przewoźnika było to, aby był on efektywny i schładzał powietrze wewnątrz tramwaju nawet w najcieplejsze dni. Dlatego tak ważne są testy w okresie letnim, gdy temperatura na zewnątrz jest bardzo wysoka i sięga niemal 30 stopni Celsjusza w cieniu. Do tej pory MPK Kraków bardzo pozytywnie ocenia funkcjonowanie systemu schładzania w wagonie Bombardiera. Jeżeli w kolejnych dniach będzie on działał równie efektywnie, to zostanie podjęta decyzja o sukcesywnym montowaniu go w pozostałych 49 tramwajach NGT6. Dzięki temu pasażerowie komunikacji miejskiej zyskają kolejne klimatyzowane tramwaje. W sumie z pozostałymi wagonami, w Krakowie będzie ich ponad 70 proc.

Wagony NGT6 Bombardiera to jedyne w Krakowie tramwaje niskopodłogowe, które nie posiadają systemu klimatyzacji. Z tego też powodu miejski przewoźnik już od dłuższego czasu szukał rozwiązania, które mogłoby to zmienić. Nie było to łatwe, bo ze względu m.in. na długość tramwaju i jego konstrukcję nie można w nim zamontować tradycyjnej klimatyzacji. MPK SA już od wielu lat poszukiwało firmy, która byłaby w stanie zaproponować odpowiednie rozwiązanie. Krakowskie przedsiębiorstwo komunikacyjne z uwagą śledziło także próby innych polskich miast, które posiadają podobne wagony bez klimatyzacji. Stolica Małopolski jest pierwszym miastem w kraju, które zdecydowało się na montaż pilotażowego systemu schładzania powietrza w wagonie NGT6.

Pierwsze wagony NGT6 pojawiły się w Krakowie już w 1999 roku. Były dostarczane w trzech seriach w latach 1999-2000 (I seria), 2003 (II seria) i 2007-2008 (III seria). Mają 26 metrów długości i jednocześnie mogą przewieźć ponad 180 pasażerów. Były to pierwsze nowe niskopodłogowe tramwaje w Krakowie.

Źródło tekstu: MPK SA w Krakowie/Serwis Kolejowy


Podziel się

Najczęściej czytane

Kontakt

Redaktor naczelny
Mateusz Wójtowicz
naczelny@serwiskolejowy.pl
Ul. Dąbrowskiego 6
87 - 100 Toruń
magnifiercross
Napisz do nas! linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram