czerwiec 2021
22
3:06:20
Odnowa tunelu kolejowego na trasie z Wrocławia do Jeleniej Góry ma zapewnić sprawniejszą organizację kolejowych połączeń w Karkonosze. W dziewiętnastowiecznym obiekcie zostanie zmieniona wewnętrzna obudowa, wymienione tory i sieć trakcyjna. Efektem prac będzie możliwość równoczesnego przejazdu pociągów po dwóch torach. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetarg na prace szacowane na ok. 85 ml zł.
Linia z Wrocławia przez Wałbrzych do Jeleniej Góry zapewnia codzienne i okazjonalne podróże koleją. W ostatnich latach, dzięki pracom PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., skrócił się czas przejazdu na tej trasie, a przebudowa i budowa przystanków zwiększyła dostępność do kolei.
Zaplanowane przez PLK roboty mają zwiększyć atrakcyjność połączeń. Głównym efektem prac – obok odnowienia i wzmocnienia konstrukcji tunelu koło Trzcińska - będzie „powiększenie” skrajni obiektu i zwiększenie przepustowości. Dzięki temu, przez „tunelowy” odcinek będzie mogło przejeżdżać więcej pociągów. Prace pozwolą także na podniesienie ich prędkości w tym miejscu. Obecnie, ze względu na obowiązujące przepisy, taka organizacja ruchu nie jest możliwa.
Jednym z głównych założeń organizacyjnych - przy realizacji szerokiego zakresu prac wewnątrz obiektu - jest zachowanie przejezdność linii. Konstrukcja rozkładu jazdy zostanie uzgadniona z przewoźnikami. Przewidziano wykorzystanie trakcji elektrycznej lub spalinowej. Do niezbędnego minimum - 42 dni, ograniczono zamknięcie ruchu. Będą to dwa 3-tygodniowe okresy. Wykonawca na realizację zadania będzie miał około dwóch lat.
Trzystumetrowy tunel z połowy XIX wieku znajduje się pod wzniesieniem Góry Tunelowej w pobliżu Trzcińska, na odcinku Janowice Wielkie – Wojanów linii nr 274 łączącej Wrocław i Jelenią Górę. Prace obejmą gruntowne odnowienie wnętrza obiektu. Przeprowadzana zotanie odcinkowa rozbiórka kamiennej obudowy i budowa nowej żelbetowej konstrukcji. Odnowione zostaną ściany oporowe w sąsiedztwie tunelu. Wykonane zostaną prace związane z odwodnieniem. Przewidziana jest modernizacja torów i sieci trakcyjnej.
Termin składania ofert upływa 22 lipca br. Okres realizacji planowany jest na 662 dni od podpisania umowy. Inwestycja szacowana na ok 85 mln zł jest finansowana ze środków budżetowych. Wcześniej PLK przygotowały za 1,3 mln zł dokumentację projektową.
Wykonanie robót budowlanych to zadanie: „Rewitalizacja tunelu liniowego w km 118,700 wraz z infrastrukturą towarzyszącą” realizowane w ramach projektu „Prace na linii kolejowej nr 274 Wrocław – Zgorzelec na odcinku Wrocław – Jelenia Góra oraz przyległych łącznicach”.
Źródło tekstu: PKP PLK S.A./Serwis Kolejowy