czerwiec 2021
23
3:06:31
Pierwszy na świecie pociąg pasażerski wyposażony w paliwowe ogniwa wodorowe Coradia iLint wjechał do Polski. Alstom zaprezentował wczoraj innowacyjny pojazd na torze doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie na Dolnym Śląsku. Pociąg pokonał kilka okrążeń.
Coradia iLint to cichy i bezemisyjny zespół trakcyjny, emitujący podczas jazdy jedynie parę wodną i wodę. Alstom wykorzystał w nim szereg innowacyjnych rozwiązań – w tym system czystej konwersji energetycznej, który pozwala na elastyczne magazynowanie energii w bateriach. Producent podaje, że pociąg jest także wyposażony w inteligentny system zarządzania mocą napędową i dostępną energią. Przyjazny środowisku pojazd został zaprojektowany z przeznaczeniem do użytkowania na niezelektryfikowanych liniach kolejowych, które stanowią 46% wszystkich linii w UE. Może poruszać się z maksymalną prędkością do 140 km/h, a jego zasięg na jednym tankowaniu to nawet 1000 km.
W czasie konferencji prasowej towarzyszącej prezentacji pojazdu w naszym kraju, prezes Alstom Konstal Artur Fryczkowski mówił o przewadze pociągu Coradia iLint nad klasycznymi, spalinowymi zespołami trakcyjnymi. Wskazywał, że wodorowy pojazd generuje porównywalne osiągi, jednocześnie zapewniając zerową emisję dwutlenku węgla.
„Jeden pociąg Coradia iLint jest w stanie zredukować emisję CO2 o 700 ton. To mniej więcej liczba około 400 samochodów. Przy średniej flocie 30 pociągów to jest 12 tys. pojazdów, co stanowi średniej wielkości miasteczko. To pojazd na ogniwa wodorowe, które zamieniają wodór na energię elektryczną. Pociąg posiada akumulatory trakcyjne, które gromadzą tę energię i w momentach przyśpieszania lub hamowania odpowiednio ją wykorzystują. Pociąg może być tankowany wodorem przy użyciu stałych lub mobilnych stacji tankowania. Coradia iLint może przejechać na jednym tankowaniu około tysiąc kilometrów. W ruchu regionalnym to jest kilka dni bez tankowania” – mówił Fryczkowski, cytowany przez Polską Agencję Prasową.
Dyrektor zarządzający Alstom na Polskę, Ukrainę i kraje bałtyckie Sławomir Nalewajka wskazał, że pociągi Coradia iLint mogłyby być budowane w chorzowskim zakładzie producenta.
„Pociągi Coradia iLint są dla Polski ogromną szansą na ograniczenie emisji CO2, a nawet na całkowitą dekarbonizację sektora kolejowego. Jeśli Polska zbuduje stacje tankowania wodorem i ogłosi przetargi na pociągi zasilane tym paliwem, Alstom Konstal będzie miał wszystkie potrzebne narzędzia do wyprodukowania wodorowej floty. Pociąg Coradia iLint jest bliźniaczo podobny do modelu Coradia Lint produkowanego w Chorzowie. Różnią się jedynie napędem. Silnik Diesla jest zastępowany wodorowymi ogniwami paliwowymi, gwarantującymi zeroemisyjny transport” – podkreślił Sławomir Nalewajka w komunikacie Alstomu.
Coradia iLint został wyprodukowany na zlecenie Spółki dla Ruchu Regionalnego (LVNG). Jego pierwsze testy ruszyły w 2017 roku, a już rok później został włączony do obsługi kursów pasażerskich w Dolnej Saksonii. Z powodzeniem zakończyły się też pilotażowe jazdy maszyny na austriackich i holenderskich torach. Pociąg ma wejść do regularnej obsługi kursów pasażerskich na terenie Niemiec w roku 2022. [czytaj więcej]
W styczniu tego roku Coradia iLint [zdobył nagrodę] „European Railway Award 2021”, przyznawaną za wybitne osiągnięcia na rzecz rozwoju zrównoważonego transportu.
pg