czerwiec 2021
23
1:06:55
W Kościanie (woj. wielkopolskie) otwarto nowe bezkolizyjne skrzyżowanie, które zwiększy bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i zapewni sprawniejszą komunikację w mieście. To jeden z efektów modernizacji linii z Poznania do Wrocławia, na odcinku Czempiń – granica Dolnego Śląska. Koszt inwestycji realizowanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe to 1,5 mld zł.
Bezkolizyjny przejazd pod torami zastąpił skrzyżowanie kolejowo-drogowe na ul. Gostyńskiej. Rozwiązanie zapewni bezpieczny ruch kolejowy i poprawi system komunikacji drogowej w mieście. Od 21 czerwca kierowcy korzystają z dwóch pasów ruchu – po jednym w każdym kierunku. Piesi zyskali bezpieczny chodnik, a rowerzyści ścieżkę rowerową.
„Modernizacja linii Wrocław – Poznań, trasy ważnej dla europejskiej sieci kolejowej, zapewnia coraz lepsze podróże regionalne i dalekobieżne. Na trasie wzrasta również poziom bezpieczeństwa dzięki bezkolizyjnym skrzyżowaniom m.in. w Kościanie. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. efektywnie wykorzystują unijne współfinansowanie z instrumentu CEF „Łącząc Europę”, aby kolej stawała się coraz bardziej atrakcyjnym, dostępnym i konkurencyjnym środkiem transportu” – powiedział Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Nowy wiadukt kolejowy w Kościanie to trzeci obiekt w tym mieście, gwarantujący bezpieczną komunikację kolejową i drogową, wybudowany w ramach modernizacji linii Poznań – Wrocław. Dwa pozostałe to przejazd pod torami na ul. Młyńskiej i podobne rozwiązanie – przejście pieszo-rowerowe na ul. Wyzwolenia.
Na stacji Kościan dogodny dostęp do pociągów umożliwia przebudowane przejście podziemne z windami. Przy budynku dworca będzie udostępniony parking z miejscami na 100 samochodów i blisko 300 rowerów.
„Doceniam zaawansowanie prac na całym odcinku linii Wrocław-Poznań położonym na korytarzu sieci bazowej Bałtyk-Adriatyk. Szczególnie cieszę się z otwarcia drugiego tunelu drogowego w Kościanie podczas Europejskiego Roku Kolei. Budowa bezkolizyjnych skrzyżowań zwiększa poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym. Ponadto wpływa na skrócenie czasu podróży, czyniąc transport kolejowy bardziej wydajnym, atrakcyjnym i ekologicznym” – powiedział Morten Jensen, kierownik w CINEA.
Dla zwiększenia bezpieczeństwa na kolejowej trasie Wrocław – Poznań przewidziano łącznie siedem nowych bezkolizyjnych skrzyżowań. Poza Kościanem kierowcy korzystają też z wiaduktów drogowych w Klonówcu niedaleko Leszna, na ul. Wilkowickiej w Lesznie oraz w Bojanowie (Pakówce). Do końca czerwca dostępne będą obiekty w Rawiczu, na ul. Piłsudskiego i na ul. Świętojańskiej.
Właściwy poziom bezpieczeństwa zapewnia także przebudowa przejazdów kolejowo-drogowych, m.in. w Starym Bojanowie, Lesznie i Rawiczu. Inwestycja objęła m.in. montaż nowej sygnalizacji świetlnej i rogatek oraz wykonanie nowej nawierzchni jezdni.
Bardziej atrakcyjne podróże koleją między Wielkopolską a Dolnym Śląskiem
Dzięki zwiększeniu prędkości pociągów na wyremontowanej trasie, skraca się czas podróży między Wrocławiem a Poznaniem. Po uzyskaniu niezbędnych pozwoleń najszybsze składy pojadą z prędkością 160 km/h, w ok. 90 min. Czas podróży między miastami już skrócił się do 1:40 h – przed rokiem było to ok. 2:20 h.
Projekt „Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Wrocław – Poznań, etap IV, odcinek granica województwa dolnośląskiego – Czempiń” obejmuje ok. 70 km dwutorowej linii. Lepszy dostęp do kolei zapewniają nowe perony na 5 stacjach i 6 przystankach. Pociągi sprawnie jeżdżą nowymi torami z siecią trakcyjną i nowoczesnymi urządzeniami sterowania. Dzięki zrealizowanym w ubiegłych latach pracom na odcinkach: Wrocław – granica województwa dolnośląskiego oraz Poznań – Czempiń powstały m.in. komfortowe perony na 20 stacjach i przystankach, m.in. w Czempiniu, Puszczykowie i Żmigrodzie oraz bezkolizyjne skrzyżowania w Poznaniu (na ul. Czechosłowackiej), Mosinie i Łęczycy.
Źródło tekstu: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A./Serwis Kolejowy