czerwiec 2021
24
3:06:27
Wyprodukowane w Republice Korei przez Hyundai Rotem tramwaje dla Warszawy są już w Polsce. Dwa pierwsze ze 123 wagonów zamówionych przez Tramwaje Warszawskie, dotarły właśnie do portu w Gdyni.
Przy produkcji nowych pojazdów dla stolicy wykorzystano nie tylko wiedzę i doświadczenie Hyundai Rotem, ale też specjalistyczne komponenty produkowane przez nasze rodzime przedsiębiorstwa. Dzięki temu już wkrótce warszawianie będą mogli komfortowo podróżować po stolicy nowymi wagonami, unikalnymi w skali całego kraju.
Tramwaje, które właśnie dotarły do Polski, zostały zaprojektowane w taki sposób, by w pełni dostosować się do specyfiki warszawskich torowisk, a także by w jak największym stopniu zaspokajać potrzeby stołecznych pasażerów. W czasie prac projektowych uwzględniono opinie warszawskich tramwajarzy, którzy wskazali najważniejsze elementy – zarówno z punktu widzenia ich samych, jak i korzystających z transportu publicznego mieszkańców stolicy.
Nowe wagony są częścią większego zamówienia, obejmującego 123 pojazdy. Umowa zawiera opcję na kolejne 90 tramwajów. Do stolicy trafią trzy rodzaje pojazdów szynowych o różnej długości, w wersji jednokierunkowej i dwukierunkowej. Najdłuższe z nich będą miały prawie 33 metry długości, czyli o 2,5 metra więcej niż najpopularniejsze w stolicy tramwaje niskopodłogowe. Będą to więc najdłuższe pojazdy, jakie kiedykolwiek jeździły po stołecznych torowiskach. W każdym będzie mogło podróżować nawet 240 osób. Ułatwi to z pewnością zachowanie dystansu pomiędzy pasażerami – co jest szczególnie istotne w dobie pandemii koronawirusa.
Pomimo swej długości, tramwaje będą doskonale dostosowane do stołecznej infrastruktury. Unikalna konstrukcja wagonów, szyta na miarę dla Warszawy, oparta została na skrętnych wózkach – zostały one zaprojektowane w taki sposób, by cicho pokonywać nawet ulice z ciasnymi zakrętami. Skrajne wózki są tzw. wózkami obrotowymi. Właśnie to rozwiązanie pozwoli na ograniczenie zużycia szyn, a także zapewni cichszą jazdę na łukach. Aby dodatkowo poprawić ten efekt, każde koło wyposażone zostało w absorber hałasu. Dzięki temu, tramwaje spełnią wysokie wymagania dotyczące emitowanych dźwięków.
Niskoemisyjne pojazdy podczas hamowania będą zwracały energię do sieci. W sytuacji, gdy nie będzie to możliwe, zostanie ona zmagazynowana w zasobniku energii i wykorzystana na cele trakcyjne.
Dzięki nowym tramwajom, warszawianie będą mogli częściej podróżować niskopodłogowymi, wygodnymi, klimatyzowanymi wagonami. Docenią je w szczególności pasażerowie z niepełnosprawnościami, opiekunowie z dziećmi w wózkach, a także seniorzy. Po zrealizowaniu (do końca kwietnia 2023 r.) zamówienia na wszystkie 123 pojazdy, stolica będzie dysponować największą flotą tramwajów niskopodłogowych w Polsce. Ich liczba przekroczy 430, co będzie stanowić aż 70% całego taboru w Warszawie. Przełoży się to na poprawę komfortu, szybkości i efektywności przejazdów.
Mimo że nowe pojazdy dla Warszawy produkuje koreańska firma Hyundai Rotem, aż 60 procent komponentów w tych pojazdach pochodzi z Polski oraz Unii Europejskiej. Cały osprzęt energoelektroniczny powstał w Warszawie i dostarczyła go firma Medcom, która współpracuje ze światowymi producentami taboru szynowego. Z innej polskiej firmy mającej siedzibę w Warszawie – ATM – pochodzą rejestratory parametrów jazdy. Z kolei fotele dla motorniczych, skomplikowane konstrukcje ze sterowaniem pneumatycznym, dostarcza śląska firma Damiro.
Wagony, które właśnie dotarły do portu morskiego w Gdyni, po dopełnieniu niezbędnych formalności celnych zostaną załadowane na ciężarówki i wyruszą w drogę do Warszawy. Transport będzie prowadzony nocą i zajmie dwie doby. Po przyjeździe do stolicy rozpoczną się dalsze badania homologacyjne pierwszego tramwaju. Pierwsi pasażerowie pojadą nowymi pojazdami jesienią.
Źródło tekstu: Tramwaje Warszawskie/Serwis Kolejowy