czerwiec 2021
25
9:06:45
Dzięki inwestycjom realizowanym przez PKP PLK w województwie Śląskim, przewóz towarów staje się sprawniejszy. Przewoźnicy kolejowi korzystają już z przebudowanej linii z Bytomia do Zabrza Biskupic. W czerwcu ruszyła modernizacja toru między Mysłowicami Brzezinką a Sosnowcem. Wartość prac realizowanych z dofinansowaniem z POIiŚ to ponad 350 mln zł.
Efektem prac będzie sprawniejszy przewóz towarów koleją w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym. Pociągi z ładunkami pojadą szybciej, zwiększy się przepustowość szlaków oraz wzrośnie poziom bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych. Dzięki zastosowaniu torów bezstykowych i ekranów akustycznych, kolej będzie bardziej przyjazna dla otoczenia. Inwestycja zwiększy też konkurencyjność tego najbardziej ekologicznego środka transportu. Sprawny przewóz ładunków wpłynie na rozwój gospodarki i całego regionu.
Przewoźnicy korzystają z nowych torów
Na odcinku Bytom – Bytom Bobrek – Zabrze Biskupice pociągi jeżdżą już po dwóch nowych torach z prędkością do 100 km/h. W ramach robót wymieniono 9 km torów i sieci trakcyjnej oraz 19 rozjazdów. Wyremontowano też wiadukt kolejowy na szlaku Bytom Bobrek – Zabrze Biskupice i 3 przepusty.
Składy jeżdżą nowym torem także między Zabrzem Biskupicami a Maciejowem Północnym. Obecnie trwają prace na drugim torze: wymieniane są rozjazdy, wzmacniane podtorze, przebudowywana sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem. Roboty prowadzone są na obiektach inżynieryjnych. Zmienia się również nastawnia Maciejów Północny – po zakończeniu prac pociągi będą mogły osiągać prędkość do 100 km/h.
W czerwcu rozpoczęły się prace na trzecim odcinku – na linii od Mysłowic Brzezinki do posterunku odgałęźnego Dorota w Sosnowcu. Aktualnie wykonawca demontuje sieć trakcyjną na trasie Sosnowiec Jęzor – Dorota. We wrześniu z pomocą wysokowydajnej maszyny do potokowej wymiany nawierzchni torowej (PUN) zostanie wymienionych ponad 15 km toru. Rozpocznie się też przebudowa zaprojektowanej stacji towarowej Katowice Szopienice Północne. Inwestycja zapewni bardziej wydajny i bezpieczny transport. [zobacz film]
Inwestycja obejmuje prace na 47 km torów i sieci trakcyjnej oraz wymianę 56 rozjazdów. Łącznie zaplanowano odnowę 39 obiektów inżynieryjnych i 4 nastawni.
Zadanie „Prace na liniach kolejowych nr: 132, 147, 161, 180, 188, 654, 657 na odcinkach Gliwice – Bytom, Chorzów Stary – Mysłowice oraz Dorota – Mysłowice Brzezinka” realizowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. obejmuje linię kolejową nr 132 na odcinku Bytom – Zabrze Biskupice, linię nr 147 na odcinku Zabrze Biskupice – Maciejów Północny oraz linię nr 180 na odcinku posterunek Dorota (Sosnowiec) – Mysłowice Brzezinka, a także stację Katowice Szopienice Płn.
Inwestycja ma wartość ponad 350 mln zł, dofinansowanie pochodzi z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie wszystkich prac planowane jest w 2023 r.
Źródło tekstu: PKP PLK S.A./Serwis Kolejowy