fbpx
Źródło: Gov.pl

Czerwiec 2021

28

12:06:53

Inwestycje na Pomorzu zwiększą możliwości kolei w obsłudze towarowej portów

Ministerstwo Infrastruktury podaje, że przebudowa linii kolejowych prowadzących do portów w Szczecinie i Świnoujściu przebiega zgodnie z harmonogramem. Roboty prowadzone są etapami, aby zapewnić dojazd pociągów do nabrzeży. Ułożono już ponad 40 km nowych torów i zamontowano 132 rozjazdy. Projekt o wartości około 1,5 mld zł jest współfinansowany z unijnego Instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

Inwestycje pozwolą na kursowanie dłuższych i cięższych składów. 750-metrowe pociągi o obciążeniu 221 kN na oś zostaną obsłużone szybciej i sprawniej. Zgodnie z szacunkami, czas przeładunków w portach skróci się od kilku do nawet kilkudziesięciu minut. Zwiększą się także możliwości przeładunkowe stacji w Świnoujściu i Szczecinie. Porty przyjmą i odprawią więcej ładunków, co zaowocuje wzrostem konkurencyjności kolejowych przewozów towarowych, zwiększy potencjał portów oraz pozytywnie wpłynie na rozwój gospodarczy regionu.

Inwestycja realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. poprawia skomunikowanie portów w Szczecinie i Świnoujściu z resztą Polski. Efektem prac będzie wzrost potencjału polskich portów i przeładunek większej ilości towarów przewożonych koleją – najbardziej ekologicznym środkiem transportu. Inwestycje w dostęp do portów są inwestycjami w rozwój gospodarki” – powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

Projekty w portach Szczecin i Świnoujście są ważne w skali krajowej i międzynarodowej. Inwestycje zwiększają rolę kolei jako sprawnego, bezpiecznego i ekologicznego transportu ładunków oraz przyniosą wymierne efekty dla gospodarki. Działania PLK wpisują się w ideę Europejskiego Zielonego Ładu” – stwierdził członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych Arnold Bresch.

Na stacji towarowej w Świnoujściu zakończono już niemal 1/3 wszystkich prac. Ułożono ok. 9 km nowych torów, zabudowano 34 rozjazdy. Obecnie przebudowywana jest infrastruktura kolejowa w porcie. Między Lubiewem a Warnowem wzmacniany jest grunt pod nowe torowisko, a między Świnoujściem a Lubiewem (Międzyzdrojami) wykonawca przygotowuje się do montażu nowej sieci trakcyjnej i rozjazdów. Budowany jest drugi tor pomiędzy stacjami Świnoujście Przytór i Świnoujście. Zabieg ten zwiększy przepustowość trasy. Odcinkiem o długości ok. 5 km pojedzie więcej pociągów, co umożliwi lepszą ofertę przewozową.

Przebudowywana jest również infrastruktura kolejowa w rejonie portu Świnoujście.
Dzięki inwestycji portowej podróżni zyskają lepszy dostęp do kolei z nowego peronu Świnoujście Warszów. Przewidziano na nim wiaty, ławki i oświetlenie. Osoby mające trudności z poruszaniem się skorzystają z pochylni.

Na stacji Szczecin Port Centralny prace przekroczyły już półmetek. Wykonawca ułożył blisko 37 km nowych torów i zamontował 98 rozjazdów. Przygotowywany jest grunt pod budowę kolejnych 24 km torów i 79 rozjazdów. Z wykorzystaniem ciężkiego sprzętu wzmacniane jest podłoże, powstaje system do odprowadzania wody, montowane są konstrukcje wsporcze sieci trakcyjnej. Wraz z nowoczesnymi urządzeniami sterowania zapewni to sprawne i bezpieczne przewozy. PKP PLK planują zakończenie inwestycji do połowy 2022 roku.

Źródło tekstu: Ministerstwo Infrastruktury/Serwis Kolejowy


Podziel się

Najczęściej czytane

Kontakt

Redaktor naczelny
Mateusz Wójtowicz
naczelny@serwiskolejowy.pl
Ul. Dąbrowskiego 6
87 - 100 Toruń
magnifiercross
Napisz do nas! linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram