fbpx
Źródło: pixabay.com/Monsterkoi

Czerwiec 2021

30

8:06:15

CPK: jest wykonawca STEŚ dla linii Ostrołęka – Łomża – Giżycko

Spółka CPK wybrała zwycięzcę przetargu na przygotowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) dla budowy ok. 140-kilometrowego odcinka linii kolejowej nr 29: Ostrołęka – Łomża – Giżycko. Jest to kluczowy fragment tzw. szprychy nr 3 na północnym wschodzie Polski. Wykonawcą inwestycji zostało konsorcjum spółek: Egis Polska, Egis Rail i JAF Geotechnika, które zaproponowało cenę 20,1 mln zł netto.

Budowa nowego odcinka linii nr 29, między Ostrołęką, Łomżą i Giżyckiem, przyniesie duże korzyści pasażerom. Skróceniu ulegnie czas przejazdu pociągów łączących centralną Polskę z Podlasiem i Mazurami, zwiększając tym samym potencjał turystyczny tego regionu.

W ramach STEŚ powstanie analiza przebiegów planowanej linii kolejowej oraz inne specjalistyczne opracowania: techniczne, środowiskowe i ekonomiczne. Na ich podstawie spółka CPK wskaże preferowany przebieg trasy w zakresie koniecznym do prowadzenia dalszych działań. Wykonawca będzie miał 14 miesięcy na przygotowanie kluczowych trzech etapów STEŚ. Realizacja i rozliczenie całej umowy może potrwać łącznie 19 miesięcy, ponieważ w skład zamówienia wchodzi także dokumentacja geologiczna i mapy do celów projektowych.

Inwestycje CPK pozwolą uzupełnić braki w sieci kolejowej w Polsce. Łomża to dziś jedno z największych miast w kraju pozbawionych dostępu do kolei pasażerskiej. Po wybudowaniu szprychy nr 3 to się zmieni, a czas przejazdu z Warszawy do Łomży wyniesie 1 godz. 25 minut. W ten sposób zrealizują się cele inwestycji kolejowych CPK takie jak likwidacja wykluczenia komunikacyjnego i poprawa komunikacji w regionach” – mówi Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.

Źródło: Cpk.pl

Dzięki inwestycji czas podróży koleją z Warszawy do Ostrołęki wyniesie godzinę, a do Łomży około 75 minut. Ponadto na dotychczasowych liniach kolejowych wzrośnie przepustowość na potrzeby przewozów regionalnych i towarowych. Pierwsze roboty budowlane między Ostrołęką i Łomżą mają ruszyć w 2023 r. i potrwać do końca 2027 r.

Źródło: Cpk.pl

Spółka CPK zobowiązała się też, że dofinansuje prowadzone przez samorządy prace przygotowawcze dla modernizacji lokalnej linii kolejowej nr 223 z Orzysza przez Mikołajki, Mrągowo i Biskupiec do Czerwonki. Inwestycja została zakwalifikowana do drugiego etapu naboru w ramach Programu Kolej+, który jest realizowany przez PKP PLK.

Dzięki pracom prowadzonym w ramach projektu CPK na terenie województwa podlaskiego powstanie ok. 56 km nowych linii kolejowych, a kolejnych ok. 265 km zostanie zmodernizowanych. W ten sposób ponad milion mieszkańców regionu zyska dostęp do połączeń pasażerskich.

Zakres robót, przyjęte harmonogramy oraz szczegóły przygotowywanych zadań można śledzić na stronie [Kolej na Polskę] i w mediach społecznościowych pod hasztagiem #KolejNaPolske.

Źródło tekstu: Cpk.pl/Serwis Kolejowy


Podziel się

Najczęściej czytane

Kontakt

Redaktor naczelny
Mateusz Wójtowicz
naczelny@serwiskolejowy.pl
Ul. Dąbrowskiego 6
87 - 100 Toruń
magnifiercross
Napisz do nas! linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram