fbpx
Źródło tekstu: PKP PLK S.A./Serwis Kolejowy

Lipiec 2021

02

2:07:05

Ogłoszono przetargi na budowę podstacji trakcyjnych na linii nr 104

1 lipca PKP PLK S.A. poinformowały o ogłoszeniu przetargów na budowę 4 podstacji trakcyjnych na linii nr 104. Budowa połączenia „Podłęże – Piekiełko”, którą zrealizuje spółka, zapewni lepszą komunikację kolejową w Małopolsce oraz na międzynarodowej trasie Bałtyk – Bałkany – Morze Czarne.

PKP PLK S.A. kontynuują prace związane z wykonaniem odcinka kolejowego Podłęże – Piekiełko. Jest to I etap inwestycji stanowiącej część przedsięwzięcia mającego na celu modernizację i elektryfikację trasy Chabówka – Nowy Sącz oraz położenie nowej linii, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną.

W związku z planowanym przedsięwzięciem ogłoszono postępowania przetargowe na opracowanie dokumentacji projektowej i wybudowanie czterech podstacji trakcyjnych na linii nr 104, łączącej Chabówkę i Nowy Sącz, w miejscowościach Przymłynie, Mszana Dolna, Pisarzowa oraz Limanowa. Elektryfikacja zapewni możliwość wykorzystania pociągów elektrycznych, co pozytywnie wpłynie na środowisko naturalne. Zwiększy również atrakcyjność połączeń kolejowych w Małopolsce, na trasach krajowych i międzynarodowych.

Obecnie opracowywana jest dokumentacja dla projektów modernizacji linii kolejowej nr 104 oraz budowy nowej trasy Podłęże – Piekiełko. Na linii Chabówka – Nowy Sącz przeprowadzone zostały prace geologiczne i geotechniczne. Przygotowano także projekty budowlane dla odcinków Chabówka – Rabka Zaryte, Rabka Zaryte – Mszana Dolna – posterunek odgałęźny Fornale oraz bocznica Klęczany – Nowy Sącz. Opracowywane są spisy decyzji technicznych dla odcinków Chabówka – Rabka Zaryte i bocznica Klęczany – Nowy Sącz.

Nowe połączenie – określane jako „Podłęże – Piekiełko”,składa się z modernizowanej 75-km linii między Chabówką a Nowym Sączem oraz nowej 58-km trasy Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna.

Realizacja przedsięwzięcia oznacza lepsze połączenia regionów południowej Małopolski (Tatry, Beskidy, Gorce) z Krakowem i innymi dużymi aglomeracjami. Mieszkańcy miejscowości leżących wzdłuż nowej linii zyskają dostęp do wygodnej komunikacji. Ponadto inwestycja wpłynie pozytywnie na sytuację przemysłowo-gospodarczą Sądecczyzny, Limanowszczyzny i Podhala.

Według analiz studyjnych, zrealizowanie projektu umożliwi wygodne i bezpieczne podróżowanie na trasie Kraków – Zakopane w czasie krótszym niż 2 godziny, a na odcinku Kraków Główny – Nowy Sącz poniżej 1 godz. Inwestycja poprawi także możliwości transportu towarowego.

Rozbudowana sieć kolejowa stworzy korzystne warunki dla przewozów międzynarodowych, łączących południe i północ Europy na osi Bałtyk – Bałkany – Morze Czarne. Odciąży także eksploatowane linie towarowe Górnego Śląska. Inwestycja wypełni lukę w sieci komplementarnej TEN-T (Transeuropejskiej Sieci Transportowej).

Źródło tekstu: PKP PLK S.A./Serwis Kolejowy


Podziel się

Najczęściej czytane

Kontakt

Redaktor naczelny
Mateusz Wójtowicz
naczelny@serwiskolejowy.pl
Ul. Dąbrowskiego 6
87 - 100 Toruń
magnifiercross
Napisz do nas! linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram