fbpx
Źródło: PKP Energetyka

Lipiec 2021

06

8:07:55

PKP Energetyka uruchomiła największy trakcyjny magazyn energii w Europie

Spółka PKP Energetyka, we współpracy z Uniwersytetem Zielonogórskim, uruchomiła w Garbcach (woj. dolnośląskie, gmina Żmigród) największy trakcyjny magazyn energii na terenie Europy. Dzięki czterem kontenerom bateryjnym, zawierającym łącznie 4240 ogniw litowo-jonowych, zasobnik może jednorazowo zasilić przejazd pociągu poruszającego się z prędkością 160 km/h. Wartość projektu to blisko 20 mln zł.

PKP energetyka wskazuje, że magazyn wzmocni bezpieczeństwo i jakość dostaw energii dla kolei, zbilansuje moc pobieraną z Krajowego Systemu Energetycznego oraz pozwoli na efektywniejsze wykorzystanie OZE w ramach Programu Zielona Kolej. Instalacja w Garbcach ma moc 5,5 MW i pojemność użyteczną wynoszącą 1,2 MWh. W czterech kontenerach znajdują się baterie litowo-jonowe wykonane w technologii NMC. Rozwiązanie uwzględnia specyfikę zasilania kolei, umożliwiając powolne ładowanie magazynu i szybkie oddanie zgromadzonej energii do przejeżdżającego pociągu. Magazyn w ciągu kilku sekund jest w stanie zasilić nawet najszybsze pojazdy, w tym Pendolino.

Sercem instalacji jest przekształtnik energoelektroniczny DC/DC, który pracuje bezpośrednio na napięciu stałym, co jest nowatorskim rozwiązaniem na skalę całej Europy. W innych systemach kolejowych, zasilanych napięciem stałym, magazyny trakcyjne dają na wyjściu prąd przemienny, co wymusza dodatkową konwersję DC/AC/DC. Pominięcie tej transformacji znacząco usprawnia pracę magazynu i skutkuje oszczędnością energii na etapach przejściowych.

W trakcie trzech lat intensywnej pracy, pomimo pandemii, stworzyliśmy od podstaw rozwiązanie, które jest unikatowe na skalę europejską. Uwzględnia specyfikę polskiej kolei i krajowego systemu zasilania poprzez określenie optymalnych wartości mocy i pojemności. Było to możliwe m.in. dzięki opracowaniu algorytmu sterowania oraz doboru parametrów magazynu energii. Cieszę się, że to zadanie zostało powierzone naszym polskim, zdolnym naukowcom. Wspólnie z PKP Energetyka wypracowaliśmy rozwiązanie, które nie tylko ma pełnić swoją rolę przez najbliższe 15 lat, ale być podstawą do multiplikowania tego typu urządzeń w kolejnych lokalizacjach” – powiedział prof. Grzegorz Benysek, kierownik prac badawczo-rozwojowych w projekcie.

Magazyn jest w pełni opomiarowany oraz zautomatyzowany, co pozwala na zdalne sterowanie oraz konfigurację wybranych parametrów pracy adekwatnie do potrzeb. To pierwszy z planowanych ok. 300 „power banków” dla kolei. Każdy z nich będzie elementem szerszego ekosystemu zasilania, na który złożą się także podstacja trakcyjna oraz docelowo farma fotowoltaiczna lub inne odnawialne źródło energii. Pozwoli to na stworzenie Lokalnego Obszaru Bilansowania (LOB).

W PKP Energetyka konsekwentnie i aktywnie rozbudowujemy infrastrukturę dystrybucyjną odpowiadając na rosnące potrzeby polskiej kolei. Za 10 lat moc w systemie kolejowym wzrośnie aż o 42% – do 6,8 GW. Co ważne, powstające obiekty są nowoczesne i zdigitalizowane w formule 4.0. Oznacza to, że wykorzystujemy w nich Systemy Biznesowej Analityki Danych, Sztucznej Inteligencji i Uczenia Maszynowego, co gwarantuje, że np. otwarty magazyn energii jeszcze lepiej spełnia swoje stabilizacyjne i efektywnościowe funkcje” – skomentował Marek Kleszczewski, członek zarządu PKP Energetyka.

Zgodnie z naszą misją wspierania rozwoju polskiej kolei, realizujemy innowacyjne projekty, które podnoszą konkurencyjność tego środka transportu. Technologia magazynowania energii przynosi podwójne korzyści: stabilizuje system energetyczny (poprzez wzrost wolumenu dystrybuowanej energii bez konieczności zwiększania mocy przyłączeniowych) oraz pozwala na transformację kolei w kierunku zasilania z OZE. W ramach programu Zielona Kolej musimy zadbać o stabilność dostaw energii, także kiedy jest pochmurno czy bezwietrznie. Dlatego inwestujmy w nowoczesne zasobniki energii, które uzupełniają nasz Inteligentny, Zintegrowany System Zarządzania Dystrybucją Energii dla Kolei. Polegamy na polskiej myśli technologicznej, dlatego po raz kolejny pracujemy z polską uczelnią i krajowymi dostawcami technologii” – powiedział Leszek Hołda, członek zarządu PKP Energetyka.

Lokalizacja magazynu nie jest przypadkowa. Dolny Śląsk jest regionem o bogatych tradycjach kolejowych, posiadającym gęstą sieć połączeń i własną kolej regionalną. Zgodnie z danymi UTK, w 2020 r. dolnośląskie było drugim województwem w Polsce pod względem wykorzystania transportu kolejowego. Tamtejszy Urząd Marszałkowski przejmuje i remontuje kolejne linie kolejowe o znaczeniu lokalnym. Należące do niego Koleje Dolnośląskie zwiększają natomiast liczbę obsługiwanych połączeń i inwestują w nowoczesny tabor. Region ma także spore znaczenie dla innowacyjności kolei w naszym kraju. 10 km od Garbiec, również w gminie Żmigród, znajduje się specjalistyczny tor doświadczalny należący do Instytutu Kolejnictwa, na którym testowane są nowo skonstruowane pojazdy kolejowe.

Dalszy rozwój zrównoważonej kolei to jeden z naszych priorytetów. Dlatego cieszę się, że w naszym regionie powstał kolejowy magazyn energii. Tak nowoczesna inwestycja pozwoli na optymalizację kosztów realizacji połączeń kolejowych, dzięki czemu możliwe będzie zwiększanie ich liczby. Musimy zadbać o jak najniższy koszt utrzymania kolei, a także redukować jej wpływ na środowisko, chociaż i tak jest on już niski w porównaniu z innymi środkami transportu publicznego. Planowana na tym obszarze farma fotowoltaiczna wpisuje się w nasze założenie, że udział energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych do końca tej dekady wzrośnie do 22 procent” – zaznaczył Tymoteusz Myrda, członek zarządu Województwa Dolnośląskiego.

Dostawcami systemu magazynowania energii dla PKP Energetyka są: konsorcjum firm My-Soft sp. z o.o., Impact Clean Power Technology S.A., ELESTER-PKP sp. z o.o. i Uniwersytet Zielonogórski. Wartość projektu to 19.978.431,20 zł, dofinansowanie ze środków UE wynosi 8.819.597,28 zł.

Źródło tekstu: PKP Energetyka/Serwis Kolejowy


Podziel się

Najczęściej czytane

Kontakt

Redaktor naczelny
Mateusz Wójtowicz
naczelny@serwiskolejowy.pl
Ul. Dąbrowskiego 6
87 - 100 Toruń
magnifiercross
Napisz do nas! linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram