lipiec 2021
07
2:07:08
W Żmigrodzie ruszyły testy pierwszego z sześciu pociągów hybrydowych Impuls 2, zamówionych przez Koleje Dolnośląskie w nowosądeckim Newagu. Trwa weryfikacja techniczna składu przed oficjalnym dopuszczeniem do ruchu. Pierwszy z nich ma rozpocząć regularne kursy jeszcze w sierpniu.
Dolny Śląsk jest jednym z pierwszych regionów w Polsce, który zdecydował się na zakup pociągów hybrydowych. Newag, producent taboru kolejowego, dostarczy Kolejom Dolnośląskim sześć trójczłonowych Impulsów 2, z których każdy będzie mógł zabrać na pokład co najmniej 315 pasażerów. Pierwszy z zamówionych pojazdów przechodzi uzupełniające badania homologacyjne na Torze Doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa w podwrocławskim Żmigrodzie. Kolejne zamówione pojazdy są na etapie produkcji.
„Bezpieczeństwo pasażerów to jeden z naszych priorytetów. Przywiązujemy dużą wagę do tego typu testów, które są niezbędne przed dopuszczeniem nowych jednostek do ruchu. Cieszymy się jednocześnie, że prace nad naszym nowym taborem idą zgodnie z planem. Jeszcze w sierpniu, pierwsze dwa z sześciu zamówionych w Newagu składów hybrydowych pojawią się już na stałe na Dolnym Śląsku i będą do naszej, ale co najważniejsze, pasażerów dyspozycji” – wskazał Bartłomiej Rodak, rzecznik prasowy Kolei Dolnośląskich.
Początkowo Koleje Dolnośląskie planowały zakup dwóch pojazdów hybrydowych. Przewoźnik skorzystał jednak z prawa opcji, decydując się tym samym na jednorazowe nabycie sześciu składów. Zgodnie z umową, KD mogą rozszerzyć zamówienie o kolejne dwa pociągi. Wartość kontraktu sięga prawie 170 mln zł.
Hybrydy zostaną wyposażone w klimatyzację oraz wi-fi. Będą rozwijać prędkość do 160 km/h w trakcji eklektycznej oraz do 120 km/h przy napędzie spalinowym. Dostawa Impulsów 2 ma zakończyć się w pierwszym kwartale 2022 roku.
„Prowadzimy badania uzupełniające, ponieważ każdy pociąg przed dopuszczeniem do ruchu musi spełnić szereg norm – począwszy od kwestii bezpieczeństwa, wymogi techniczne, po elementy wizualne. To pierwszy z dwóch składów, które już w sierpniu dostarczymy na Dolny Śląsk. Mamy nadzieję, że spełnią oczekiwania oraz zachęcą Koleje Dolnośląskie do skorzystania z prawa opcji i rozszerzenia zamówienia o dwa kolejne składy” – powiedziała Aldona Mastalerz, specjalistka ds. rozwoju marki w Newag S.A.
Produkowany przez nowosądecki Newag skład Impuls 2 to pierwszy polski pojazd szynowy o napędzie elektryczno-spalinowym. Umożliwia płynne poruszanie się po odcinkach zelektryfikowanych oraz pozbawionych trakcji elektrycznej przy jednoczesnym ograniczeniu emisji szkodliwych gazów do atmosfery.
Pierwszy z hybrydowych Impulsów 2 ma trafić na dolnośląskie tory już w sierpniu. Początkowo będzie obsługiwał relację Trzebnica – Wrocław Główny. Po zakończeniu prac torowych na rewitalizowanej linii 285, jego trasa zostanie wydłużona do Świdnicy.
Źródło tekstu: Koleje Dolnośląskie/serwis Kolejowy