lipiec 2021
08
2:07:36
Spółka Centralny Port Komunikacyjny wybrała zwycięzców dwóch przetargów na prace przygotowawcze dla odcinków: Łódź – Sieradz – Wrocław oraz Wrocław – Świdnica – Wałbrzych – granica z Czechami. Docelowo w ramach inwestycji ma powstać łącznie ponad 260 km nowej linii kolejowej dostosowanej do ruchu pociągów z prędkością do 250 km/h.
Pierwsze z postępowań dotyczyło planowanej linii kolejowej nr 85 o długości około 200 km na odcinku: Łódź – Sieradz Północny i nr 86: Sieradz Północny – Kępno – Czernica Wrocławska – Wrocław Główny. W tym przypadku za najkorzystniejszą uznano ofertę na kwotę 38,1 mln zł netto, złożoną przez konsorcjum firm: Multiconsult Polska, Arcadis, Transport Gdański i IDOM Inżynieria. O wyborze w 60% zdecydowała cena, a w 40% doświadczenie personelu.
Drugi przetarg dotyczył Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego dla ponad 60-kilometrowej linii nr 267 i 268: Żarów – Świdnica – Wałbrzych – granica państwa. W tym postępowaniu najkorzystniejsza okazała się oferta firmy BBF na kwotę 15,1 mln zł netto. Przy wyborze wykonawcy cena stanowiła 70%, a doświadczenie personelu 30%.
Nowe odcinki będą stanowiły kontynuację linii dużych prędkości z Warszawy Zachodniej do Łodzi Fabrycznej, dla której spółka CPK popisała umowę na prace przygotowawcze na początku czerwca.
„Dwa kolejne odcinki to łącznie ponad 260-kilometrowy kluczowy element tzw. szprychy nr 9, który połączy Łódź z Sieradzem, Wrocławiem, Wałbrzychem i Lubawką w rejonie granicy polsko-czeskiej. To istotna linia z punktu widzenia obsługi Portu Solidarność. Przede wszystkim jednak jest ona jedną z najbardziej oczekiwanych tras kolejowych w Polsce. Realizowana inwestycja docelowo połączy się z inwestycją przygotowywaną przez Czechów. Razem stworzymy nowe połączenie kolejowe z Pragą” – mówi Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.
Zwieńczeniem całej procedury będzie podpisanie umów z wykonawcami, którzy na przygotowanie STEŚ będą mieli odpowiednio: 11 i 14 miesięcy. Dostarczą oni spółce m.in. prognozy ruchu, analizy techniczne, środowiskowe i wielokryterialne, a także przygotują dokumentację geologiczno-inżynierską i mapy do celów projektowych. Celem działania jest opracowanie specjalistycznej dokumentacji na potrzeby projektowe wraz ze wskazaniem rekomendowanego przebiegu linii kolejowej. Następnie zostaną sporządzone projekty koncepcyjny i budowlany.
Na obu odcinkach pociągi mają się rozpędzać do maksymalnie 250 km/h. Inwestycje będą oznaczały liczne korzyści dla pasażerów. Po wybudowaniu „szprychy” nr 9 skróci się czas podróży z Łodzi: do Sieradza z godziny do 25 min, a do Wrocławia z 3 godz. 25 min do 1 godz. 10 min. Z Wrocławia do CPK podróżni dojadą w 1 godz. 40 min, a do Warszawy w 1 godz. 55 min. Według harmonogramu pierwsze roboty budowlane mają ruszyć w 2023 r. Spółka zakłada, że odcinek linii łączący Łódź przez CPK z Warszawą zostanie oddany do użytku przed końcem 2027 r.
W ramach programu inwestycji kolejowych CPK #KolejNaPolske w woj. łódzkim powstanie ok. 219 km nowych linii, a 305 km zostanie zmodernizowanych. W zasięgu transportu kolejowego znajdzie się wtedy ponad 2 mln mieszkańców Łódzkiego. Na Dolnym Śląsku powstanie natomiast 119 km nowej trasy, 126 km przejdzie modernizację, a ponad 2,3 mln osób zyska dostęp do kolei.
Źródło tekstu: Centralny Port Komunikacyjny/Serwis Kolejowy