lipiec 2021
12
3:07:18
W ramach szczytu Inicjatywy Trójmorza, który odbywał się w Sofii w dniach 7-8 lipca 2021 roku, ministrowie transportu Polski i Bułgarii przeprowadzili rozmowy na temat wspólnych projektów infrastrukturalnych. Politycy dyskutowali m.in. o szlaku drogowym Via Carpatia i kolejowym Rail Carpatia.
Stronę polską reprezentował Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk, a Bułgarię minister transportu, informacji technologicznej i komunikacji Georgi Todorov.
„Przed nami ambitne cele. Jesteśmy w stanie je osiągnąć dzięki wspólnym działaniom. Uważam, że w pewnych obszarach nasza współpraca może dalej być zacieśniana” – powiedział Andrzej Adamczyk.
Polityk dodał, że wyrazem zrozumienia dla wspólnotowego traktowania ważnych projektów infrastrukturalnych są inicjatywy, które mogą zostać zrealizowane w ramach Trójmorza. Chodzi m.in. o szlak drogowy Via Carpatia oraz projekty kolejowe: Rail Baltica, Bursztynowy Korytarz Kolejowy i linie Kolei Dużych Prędkości związane z Centralnym Portem Komunikacyjnym.
„Powinniśmy zainicjować rozmowy o szlaku kolejowym: Rail Carpatia, który będzie mógł stanowić efektywne połączenie kolejowe na osi północ-południe. Uważamy bułgarskie projekty, takie jak budowa tunelu pod przełęczą Petrohan, który będzie częścią szlaku Via Carpatia, czy modernizacja linii kolejowej Ruse-Warna za bardzo ciekawe i cenne inicjatywy” – wskazał Andrzej Adamczyk.
Minister wyraził przekonanie, że Via Carpatia stanie się stabilnym korytarzem transportowym łączącym północną Europę z Bałkanami, Grecją i Turcją. Przypomniał, że w Polsce ta droga jest w realizacji, a ukończenie jej budowy na terenie naszego kraju planowane jest na przełom 2025 i 2026 roku.
Ministrowie ds. transportu Polski i Bułgarii poruszyli także temat unijnych przepisów o przewozach towarów, znanych jako Pakiet Mobilności. Andrzej Adamczyk przypomniał, że Polska sprzeciwia się obecnemu kształtowi regulacji. Wskazał, że aktualnie Pakiet Mobilności nie sprzyja dbałości o czyste powietrze w Unii Europejskiej. Stanowisko Polski i Bułgarii jest zbieżne w tej sprawie.
„Wyniki badań zleconych przez Komisję Europejską potwierdziły nasze stanowisko, że przyjęte przepisy mają nie tylko protekcjonalny charakter, szkodliwy dla sektora transportu, ale także bardzo negatywnie wpływają na klimat i środowisko. Powinniśmy kontynuować nasze wysiłki, aby Komisja Europejska opublikowała niebawem korygujący wniosek legislacyjny i aby szkodliwe przepisy Pakietu nie były stosowane od lutego 2022 roku” – podsumował Andrzej Adamczyk.
Źródło tekstu: Ministerstwo Infrastruktury/Serwis Kolejowy