lipiec 2021
13
10:07:04
W chorzowskim zakładzie ArcelorMittal Poland będą produkowane nowe, innowacyjne profile szyn kolejowych, które do tej pory nie były dostępne w naszym kraju. Dzięki inwestycji o wartości 27 mln zł, wśród klientów producenta w Polsce znajdą się firmy z innych krajów Europy. Odział zyskał też mechaniczną znakownicę dla szyn i nowy blok kontrolno-pomiarowy.
Huta Królewska poszerza katalog produktów dla kolejnictwa o nowe profile, które będą sprzedawane m.in. na Węgry, Litwę, Łotwę czy Estonię. Wszystko w ramach realizowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju programu INNOSTAL, który pozwala zwiększać konkurencyjność i innowacyjność polskiego przemysłu stalowego.
Opracowana w Chorzowie technologia produkcji charakteryzuje się zmniejszonym zużyciem materiałów w procesie produkcyjnym walców i osprzętu walcowniczego. Prace badawczo-rozwojowe nad tą technologią rozpoczęły się w roku 2017, a ich zakończenie przewidywane jest na połowę tego roku.
Innowacyjne profile
W ramach projektu opracowano technologię produkcji trzech innowacyjnych szyn kolejowych, które nie były wcześniej produkowane w żadnym zakładzie z grupy ArcelorMittal na świecie. Pierwsza partia szyn z tego gatunku już trafiła na Węgry.
„Pierwszy profil szynowy (MAV48), wyprodukowany w ramach projektu INNOSTAL, przeznaczony jest dla kolei węgierskiej. Posiada specjalne parametry przekroju poprzecznego, które są wymagane na tamtejszym rynku” – wyjaśnia dr inż. Tomasz Zygmunt, kierownik ds. badawczo-rozwojowych w ArcelorMittal Poland.
Drugi profil (P50) został wyprodukowany specjalnie na potrzeby dostaw dla krajów bałtyckich – Litwy, Łotwy i Estonii. W tym przypadku szyny musiały być produkowane według specjalnych wytycznych – przekrój szyn według normy rosyjskiej, a wykonanie zgodnie z normami europejskimi. Z kolei ostatni rodzaj szyny (50E2) będzie eksportowany do Belgii i Holandii.
„Inwestujemy w nasz zakład w Chorzowie, bo asortyment tu produkowany jest pożądany przez klientów na rynkach europejskich. Właśnie dlatego opracowujemy nowe profile szyn, by odpowiedzieć na potrzeby naszych klientów w branży kolejowej” – zaznacza Sanjay Samaddar, prezes i dyrektor generalny ArcelorMittal Poland.
USG i „PESEL” dla szyn
Równie istotne co nowe produkty są modernizacja i rozwój zakładu. W oddziale w Chorzowie zainstalowany został blok kontrolno-pomiarowy, który pozwala kontrolować dodatkowe parametry szyn zgodnie z normami europejskimi. Na bloku sprawdza się np. czy produkt jest prosty i czy ma jakieś wady powierzchniowe. Tę ostatnią cechę bada się metodą wiroprądową, która polega na skanowaniu powierzchni szyny w poszukiwaniu ewentualnych wad, których nie widać gołym okiem. Inwestycja ta ma duże znaczenie, bo do tej pory szyny produkowane w chorzowskim zakładzie musiały być badane w dąbrowskiej hucie ArcelorMittal Poland, co prowadziło do problemów finansowych i logistycznych.
W chorzowskim oddziale została zainstalowana także mechaniczna znakownica. Urządzenie pozwala nabijać kod szyny mechanicznie, nadając wyrobowi indywidualny numer, który można porównać do numeru PESEL. Dzięki temu można zidentyfikować produkt na kolejnych etapach obróbki, aż do momentu dostarczenia do klienta.
„Dzięki instalacji nowych urządzeń i automatyzacji linii walcowniczej możemy stale poszerzać katalog produktów dla kolejnictwa. Nowe inwestycje dostosowują nasz zakład do coraz wyższych wymagań klientów i produkcji szyn zgodnie z aktualnymi, europejskimi normami” – podkreśla Ireneusz Góral, dyrektor oddziału ArcelorMittal Poland w Chorzowie.
Źródło tekstu: Poland.arcelormittal.com/Serwis Kolejowy