lipiec 2021
19
10:07:42
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zakończyły modernizację stacji kolejowej Kraków Bonarka. Od 16 lipca znów zatrzymują się przy niej pociągi. Do dyspozycji pasażerów są dwa nowoczesne perony oraz kładka, która ułatwi komunikację w tej części miasta. Inwestycja o wartości ponad 250 mln zł usprawni rozwój kolei aglomeracyjnej w stolicy Małopolski.
Nowe perony mają odpowiednio 200 i 300 metrów długości. Platformy są większe i wyższe od dotychczasowych. Wyposażono je w ścieżki naprowadzające i nawierzchnie o zróżnicowanej strukturze. Zmodernizowana stacja Kraków Bonarka jest przystosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Pojawiły się na niej m.in. oznaczenia w alfabecie Braille’a.
„Oddanie do ruchu stacji Kraków Bonarka to kolejny krok do uczynienia kolejowego ruchu aglomeracyjnego w Krakowie bardziej drożnym i bardziej komfortowym. Inwestycje rządowe pracują na rzecz pasażerów zarówno w transporcie dalekobieżnym, jak i miejskim. Kolej jest najbardziej ekologicznym środkiem transportu i jej rozbudowa jest jednym z przejawów dbałości o klimat i środowisko” – podkreślił Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.
W ramach inwestycji powstała kładka łączącą perony z ulicami położonymi po obu stronach torów: ul. Puszkarską i ul. Tischnera. Konstrukcja została w pełni zadaszona i wyposażona w windy i klatki schodowe. Jest także szersza od podobnych tego typu obiektów. W przyszłości, po wykonaniu przez lokalny samorząd następnego etapu prac, obiekt będzie przedłużony do ul. Łagiewnickiej, a budowa najazdów pozwoli korzystać z niego również rowerzystom.
„Stacja w Bonarce będzie ważnym elementem rozwijającej się krakowskiej kolei aglomeracyjnej. Dzięki projektom realizowanym przez PLK mieszkańcy zyskają nową, szybką i wygodną komunikację” – wskazał Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Wykonawcy wymienili również tory, rozjazdy i sieć trakcyjną. Pojawiły się nowe urządzenia kolejowe i cyfrowe systemy sterowania ruchem. Dwie nastawnie zostały zastąpione jednym nowoczesnym budynkiem. Pracują w nim kolejarze odpowiedzialni za bezpieczny i sprawny przejazd pociągów.
Kolejowy rodowód z Galicji
Na peronach zamontowano wiaty, ławki i tablice informacyjne. Różnią się one jednak od standardowych elementów małej architektury spotykanych na podobnych stacjach. Są stylizowane i malowane w kolorze antracytowym, podobnie jak latarnie i bariery ochronne. Stacja wpisana jest do rejestru zabytków, a jej współczesne wyposażenie ma przypominać o historii tego miejsca – pierwsze pociągi pojawiły się tutaj w 1884 roku, gdy otwarto Galicyjską Kolej Transwersalną.
Kraków Bonarka będzie pełnić ważną rolę w rozwoju Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Pasażerowie w kilka minut dojadą z niej do centrum miasta, a w kilkanaście do Skawiny. Podróżni dotrą z niej także do Zakopanego, Bielska-Białej, Wadowic i Oświęcimia.
Modernizacja krakowskiej Bonarki to element przebudowy linii kolejowej 94, na odcinku od Krakowa Płaszowa do Podborów Skawińskich. W ramach wartej przeszło 250 mln zł inwestycji, finansowanej ze środków budżetowych, powstały m.in. dwa nowe przystanki – Kraków Opatkowice i Skawina Jagielnia. Nowe oblicze zyskały również stacje w Skawinie i Podborach Skawińskich, a także przystanki Skawina Zachodnia i Kraków Sidzina.
Źródło tekstu: PKP PLK S.A./Serwis Kolejowy