lipiec 2021
21
2:07:08
PKP Intercity robi kolejny krok, by pasażerowie czuli się jeszcze bezpieczniej. Przewoźnik wystartował z akcją edukacyjną, w ramach której prezentuje zasady udzielania pierwszej pomocy mogące przydać się w każdej sytuacji – m.in. podczas wakacyjnego wypoczynku.
Jak pokazują [badania], 67% Polaków deklaruje, że umiałoby udzielić pierwszej pomocy, ale tylko 19% z nich jest całkowicie pewnych swoich umiejętności w tym zakresie. W przypadku zagrożenia życia, w tym nagłego zatrzymania krążenia, kluczowe są działania, jakie zostaną podjęte w ciągu pierwszych kilku minut [czytaj więcej]. O tym, jak zachować się i co zrobić w takiej sytuacji, przypomina PKP Intercity.
W składach przewoźnika pojawiły się animacje dotyczące zasad udzielania pierwszej pomocy – można je oglądać na ekranach w elektrycznych zespołach trakcyjnych i w składach wagonowych, wyposażonych w wyświetlacze. W najbliższym czasie w pozostałych pojazdach pojawią się również stosowne plakaty informacyjne. Z materiałów stworzonych we współpracy z Polską Grupą Ratownictwa Medycznego można dowiedzieć się więcej o tym, jakie są podstawowe czynności ratujące życie i w jakiej kolejności należy je wykonać – od oceny przytomności poszkodowanego i sprawdzenia prawidłowego oddechu, przez wezwanie służb ratowniczych, po resuscytację czy prawidłowe użycie defibrylatora.
„Każdy z nas może stanąć przed wyzwaniem ratowania ludzkiego życia. I niech nikt nie myśli, że jego to nie dotyczy. Czy kapitan reprezentacji Danii Simon Kjaer wychodząc na mecz podczas Euro 2020 spodziewał się, że będzie musiał pomóc nieprzytomnemu Christianowi Eriksenowi? Na pewno nie. My też nie wiemy, kiedy i gdzie staniemy przed takim wyzwaniem. Oby nigdy. Ale jeśli już staniemy, powinniśmy być gotowi. Cieszę się, że PKP Intercity nieustannie angażuje się w działania społeczne i edukacyjne. Kampania o zasadach pierwszej pomocy przeprowadzona w pociągach na pewno dotrze do szerokiego grona Polaków. Wierzę, że uda się uratować dzięki niej niejedno życie. Tak swoją społeczną misję powinny rozumieć i realizować wszystkie Spółki Skarbu Państwa” – mówi Maciej Małecki, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.
„Bezpieczeństwo podróży koleją jest jednym z głównym obszarów działania PKP Intercity. Dlatego poza codziennymi praktykami, które zapewniają bezpieczne przejazdy, angażujemy się również w działania edukacyjne. Wierzymy, że okres wakacyjny, kiedy pociągami podróżuje ogromna liczba pasażerów, to doskonały czas, by dotrzeć z tą bezcenną wiedzą do jak największego grona osób” – wskazuje Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.
W trosce o zapewnienie wysokiego bezpieczeństwa podróży, już 40 pociągów PKP Intercity wyposażonych jest w defibrylatory AED – od 2015 roku to 20 składów Pendolino, a od kilku miesięcy także 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych typu FLIRT. Sprzęt zapewnia każdej osobie, nawet nie posiadającej żadnego doświadczenia w ratownictwie medycznym, wsparcie w udzielaniu pomocy poszkodowanym z podejrzeniem nagłego zatrzymania krążenia. W przypadku jego wystąpienia użycie defibrylatora zwiększa szansę na przeżycie z 3% do aż 75%. Niemal wszyscy pracownicy (98%) drużyn konduktorskich PKP Intercity są przeszkoleni z udzielania pierwszej pomocy, w tym z zasad prawidłowego użycia urządzenia. Takie szkolenia przechodzą wszyscy nowi zatrudnieni.
„Cieszy nas tak wielkie zaangażowanie PKP Intercity w kwestię zapewnienia bezpieczeństwa pasażerom. Mamy świadomość, jak wielu z nich codziennie wybiera kolej. Ważne, by wiedzieli, jak prawidłowo nieść pomoc innym osobom lub mogli z niej samemu skorzystać – czy to ze strony współpasażera czy przeszkolonej załogi” – podkreśla Szymon Kozłowski z Polskiej Grupy Ratownictwa Medycznego.
Działania spółki mają wpływ na to, że pasażerowie wysoko oceniają poczucie bezpieczeństwa w pociągach. W cyklicznym badaniu satysfakcji przeprowadzonym wśród pasażerów PKP Intercity jesienią 2020 roku, wskaźnik w tej kategorii wyniósł 83 p.p. (obliczany jako różnica między procentem pasażerów wskazujących najwyższe oceny a tymi wskazującymi najniższe). Od 2013 roku satysfakcja z bezpieczeństwa w pociągu wzrosła aż o 45 p.p.
Źródło tekstu: PKP Intercity/Serwis Kolejowy