lipiec 2021
23
1:07:59
Warszawska Szybka Kolej Miejska 7 lipca – jako pierwszy pasażerski przewoźnik kolejowy w Polsce – otrzymała certyfikat zgodności dla podmiotu odpowiedzialnego za utrzymanie taboru. Ostateczny termin na jego uzyskanie dla pozostałych operatorów upływa w czerwcu 2022 roku.
SKM pierwszym certyfikowanym przewoźnikiem
Szybka Kolej Miejska zarządza, prowadzi i nadzoruje proces utrzymania pojazdów kolejowych we własnym zakresie. Dysponuje 28 elektrycznymi zespołami trakcyjnymi, którymi realizuje przewozy na czterech trasach, zapewniając bezpieczną podróż około 20 milionom pasażerów rocznie. Jest piątym – w oparciu o liczbę podróżnych – kolejowym przewoźnikiem w Polsce.
W październiku 2020 roku, wraz z implementacją przez Polskę IV pakietu kolejowego, wdrożono postanowienia dyrektywy 2016/798 w sprawie bezpieczeństwa kolei oraz rozporządzenia 2019/779 ustanawiającego szczegółowe przepisy dotyczące systemu certyfikacji podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie pojazdów. Powyższe akty prawne nałożyły obowiązek certyfikacji dla wszystkich podmiotów, które zajmują się utrzymaniem pojazdów kolejowych do czerwca 2022 roku.
Droga do uzyskania certyfikatu
Proces certyfikacji można podzielić na kilka etapów. W ramach pierwszego dokonywana jest weryfikacja dokumentacji pod kątem formalnym. Następnie wyznaczany jest zespół oceniający, którego zadaniem jest przeprowadzenie audytu certyfikującego u wnioskodawcy, polegającego na wywiadach i kompletowaniu próbek dokumentów. Szybka Kolej Miejska zakończyła tę część pozytywnie w lutym 2021 roku. W trzecim kroku specjalny Komitet Certyfikujący weryfikuje prawidłowość przeprowadzenia całości procesu. Ostateczna decyzja o wydaniu certyfikatu należy do Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, który przyznał go stołecznemu przewoźnikowi 7 lipca.
„Szybka Kolej Miejska uzyskała certyfikację, jako pierwszy przewoźnik pasażerski w Polsce, dzięki efektywnie wdrożonym systemom zarządzania bezpieczeństwem i utrzymaniem. Identyfikacja procesów, elementów krytycznych dla bezpieczeństwa oraz wdrożenie procedur wymagają zaangażowania pracowników każdego szczebla z wielu obszarów” – mówi Ewelina Golańska, pełnomocnik zarządu ds. systemu zarządzania bezpieczeństwem i utrzymaniem.
Wydany przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego certyfikat obowiązuje przez 3 lata. Szybka Kolej Miejska rozbudowuje swoją flotę o kolejnych 21 pojazdów typu Impuls 2, z których pierwsze wejdą do rozkładu jazdy latem przyszłego roku.
Dodatkowe informacje
ECM (ang. Entity in Charge of Maintenance), czyli podmiot odpowiedzialny za utrzymanie, musi posiadać wdrożony system zarządzania utrzymaniem (ang. Maintenance Management System, MMS) obejmujący zestaw procedur i instrukcji. Są one ukierunkowane na minimalizację ryzyka związanego z utrzymaniem pojazdu kolejowego i zapewnienie, aby były one w stanie poruszać się po sieci kolejowej w bezpieczny sposób. System powinien zapewnić utrzymywanie taboru zgodnie z dokumentacją dotyczącą utrzymania dla danego pojazdu oraz wytycznymi i postanowieniami, wynikającymi z obowiązujących przepisów, w tym Technicznych Specyfikacji Interoperacyjności.
Rozporządzenie nr 2019/779 określa szereg wymagań, które musi spełniać system zarządzania utrzymaniem oraz wskazuje kryteria wykorzystywane w procesie certyfikacyjnym w celu jego oceny.
Cechą charakterystyczną systemu zarządzania utrzymaniem jest jego podział na cztery funkcje składowe:
Szybka Kolej Miejska wykonuje wszystkie funkcje podmiotu odpowiedzialnego za utrzymanie samodzielnie.
Źródło tekstu: SKM Warszawa/Serwis Kolejowy