lipiec 2021
28
12:07:05
Francuski start-up Exid Concept & Développement, który pracuje nad wprowadzeniem lekkich, autonomicznych pojazdów szynowych, otrzymał pierwszy kontrakt na przeprowadzenie studium wykonalności w Normandii. Projekt o nazwie Taxirail ma na celu zagospodarowanie linii uważanych do tej pory za nieopłacalne.
Koncepcja budowy autonomicznych pojazdów szynowych rozwijana jest przez firmę od 2018 roku. W przyszłości mają one wykonywać kursy na trasach kolejowych, które przez wzgląd na niską liczbę pasażerów są nieopłacalne. Chodzi tu głównie o połączenia regionalne między małymi miejscowościami i miastami. [czytaj więcej]
Według Railtech.com, prezes start-upu Régis Coat twierdzi, że we Francji za niekonkurencyjne uważa się linie o łącznej długości 9000 km. Pomysł ich zagospodarowania przez uruchomienie połączeń opartych o pojazdy Taxirail ma przyczynić się do utrzymania nierentownych szlaków, a także ponownego otwarcia tych, które już zamknięto. Dodatkowo projekt ma zapewnić mieszkańcom małych miejscowości dostęp do wygodnego środka transportu.
Portal International Railway Journal poinformował 26 lipca, że Exid Concept & Développement wygrał swój pierwszy kontrakt dotyczący przeprowadzenia studium wykonalności dla projektu Taxirail. Zleceniodawcą jest konurbacja Caux-Seine Agglo. Badania przeprowadzone zostaną na 19-kilometrowym odcinku linii kolejowej, łączącym stacje Notre Dame de Gravenchon i Gare de Bréauté-Beuzeville we francuskim regionie Normandia. Rozpoczną się we wrześniu bieżącego roku.
Jeśli okaże się, że wdrożenie projektu na badanym odcinku jest opłacalne, autonomiczne pojazdy Taxirail będą w przyszłości obsługiwały pasażerów z liczącego około 8000 mieszkańców Notre Dame de Gravenchon, Lillebonne (9000 mieszkańców), Bolbec (11600 mieszkańców) oraz innych małych miejscowości.
Linia kolejowa, gdzie przeprowadzone zostanie studium wykonalności, wykorzystywana jest obecnie do realizacji połączeń towarowych z rafinerii Gravenchon do Le Havre. Szlak jest zelektryfikowany, co stanowi dodatkowy atut w przypadku pojazdów, do napędzania których wykorzystywany ma być napęd hybrydowo-elektryczny.
Pierwszy prototyp Taxirail ma odbyć jazdy testowe na torach do końca przyszłego roku. Jednak już teraz pomysł uruchomienia autonomicznych taksówek szynowych na liniach mało uczęszczanych i wyłączonych omawiany jest z niemal wszystkimi regionami Francji. Prezes start-upu Régis Coat utrzymuje, że prowadzone są także rozmowy m.in. z prowincją Quebec w Kanadzie oraz Szwajcarią. W niedługim czasie mają również rozpocząć się negocjacje dotyczące wdrażania projektu w Belgii.
hp