sierpień 2021
13
10:08:00
Firma Hyperloop Transportation Technologies zaprezentowała rozwiązanie logistyczne, które ma zwiększyć przepustowość i wydajność przy jednoczesnym zmniejszeniu zanieczyszczenia i zatorów w portach na całym świecie.
Hyperloop Transportation Technologies, znana również jako HyperloopTT, to amerykańska firma badawcza będąca jednym z kluczowych pionierów technologii Hyperloop. Rozwiązanie HyperPort opracowane zostało we współpracy z Hamburger Hafen und Logistik AG, firmą zarządzającą wieloma terminalami kontenerowymi. Współpraca obejmuje ponad 20 000 godzin szczegółowych prac inżynieryjnych, w tym analizy, optymalizacje, integrację oraz modele 3D. Firmy zapewniają, że wszystko zostało zaprojektowane tak, aby spełniało obecne standardy branżowe.
Koncepcja działania Hyperloop, zwanego również koleją próżniową, opiera się na wysyłaniu specjalnie zaprojektowanych kapsuł, które poruszają się w stalowym tunelu, w którym ciśnienie powinno wynosić około 100 Pa, czyli zaledwie 1% ciśnienia atmosferycznego. Takie rozwiązanie znacząco redukuje opór powietrza i tarcia oraz umożliwia przemieszczanie się z bardzo dużą prędkością.
Firma HyperloopTT twierdzi, że Hyperport będzie uzupełnieniem tradycyjnych środków transportów w głąb lądu. Rozwiązanie ma odciążyć transport drogowy, kolej i lotnictwo oraz stać się systemem przyjaznym dla środowiska poprzez swoją energooszczędność i niskoemisyjność.
"Kapsuły HyperPort mogą w zrównoważony sposób transportować dwa standardowe 6-metrowe kontenery transportowe, albo jeden większy o długości do 13,7 m z prędkością samolotu" - pisze na swojej stronie HyperloopTT.
W teorii system mógłby transportować do 2800 TEU (pojemność standardowego kontenera) dziennie w zamkniętym środowisku operacyjnym, które eliminuje standardowe ograniczenia transportowe, zwiększając tym niezawodność, wydajność i bezpieczeństwo. Prędkość frachtu byłaby ograniczona do około 965 km/h (600mph), co uniemożliwia jednoczesne poruszanie się kapsuł pasażerskich na tym samym torze bez utraty ich maksymalnej prędkości, która docelowo ma wynosić 1220 km/h.
"Korzystając z tej samej bazowej technologii, co nasze systemy pasażerskie, HyperPort może zabezpieczyć łańcuchy dostaw w przyszłości oraz odciążyć operacje w portach morskich" – mówi Andres De Leon, dyrektor generalny HyperloopTT.
Projekt HyperPort’u został obecnie przesłany do przeglądu certyfikacyjnego, a firma twierdzi, że następnym krokiem będzie demonstracja wykorzystująca wirtualną rzeczywistość, która zostanie zaprezentowana na Światowym Kongresie ITS w Hamburgu w październiku tego roku.
kp