fbpx
Źródło: PKP PLK S.A.

sierpień 2021

23

10:08:00

Szerokie tory w Siemianówce zwiększą możliwości towarowe w przewozach kolejowych

Dobiega końca modernizacja szerokotorowej linii kolejowej od granicy państwa w Siemianówce do Zabłotczyzny. Gotowe są tory i mosty, kończy się montaż nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Prace prowadzone są także na trasie Kuźnica Białostocka – Geniusze. Inwestycje PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. za ponad 350 mln zł, dofinansowane z RPO Województwa Podlaskiego, stworzą nowe możliwości rozwoju gospodarczego.

Zabłotczyzna

Na linii kolejowej – Zabłotczyzna zakończono prace torowe. Wymieniono 20 km torów, wyremontowano most dla toru szerokiego nad Zalewem Siemianówka oraz kilkanaście innych obiektów inżynieryjnych, m.in. przepustów.

Na stacji w Siemianówce pociągi kursują po nowych torach. Kończy się montaż komputerowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym w nastawniach. Nowe urządzenia zapewnią sprawny i bezpieczny przewóz towarów. Wzrośnie przepustowość trasy, dzięki czemu więcej towarów pojedzie koleją - najbardziej ekologicznym środkiem transportu.

Kuźnica Białostocka

W Kuźnicy Białostockiej wykonawca buduje nowe tory. Prace trwają także w pobliżu terminala paliw w Sokółce (os. Buchwałowo). Zmodernizowany został 19-kilometrowy odcinek linii od granicy z Białorusią w stronę Sokółki. Remont 16 przejazdów kolejowo - drogowych zwiększy poziom bezpieczeństwa i usprawni przejazdy samochodów i pociągów.

Na linii Kuźnica Białostocka – Geniusze zostanie wymienionych łącznie 27 km torów. Przebudowanych lub wyremontowanych będzie 16 obiektów inżynieryjnych. Instalacja nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym zwiększy bezpieczeństwo i usprawni ruch pociągów. Dzięki inwestycji możliwe będzie przywrócenie ruchu pociągów na odcinku Sokółka – Geniusze, wyłączonym z eksploatacji od 1992 r.

Więcej towarów po szerokich torach

Modernizacje szerokotorowych linii kolejowych w województwie podlaskim to inwestycje ważne dla usprawnienia przewozów towarowych pomiędzy Polską i Białorusią, a także pomiędzy wschodem i zachodem Europy. Przewóz towarów przez granicę będzie szybszy i sprawniejszy – po torach będzie mogło kursować więcej pociągów. Stacje towarowe będą mogły przyjmować i obsługiwać cięższe i dłuższe pociągi o naciskach do 245 kN/oś (25 t/oś) i do 1050 m długości. Więcej towarów na torach to mniej ciężarówek na drogach i więcej korzyści dla środowiska, a także większe możliwości punktów przeładunkowych na terenie województwa

Modernizacja linii kolejowej Kuźnica Białostocka – Geniusze (nr 57) prowadzona jest w ramach projektów:

  • „Rewitalizacja linii kolejowej nr 59 na odcinku granica państwa – Chryzanów (s)” o wartości 78,9 mln zł netto, współfinansowanego z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego i Funduszu Kolejowego;
  • „Prace inwestycyjne na przejściu granicznym Siemianówka-Swisłocz” o wartości 78,8 mln zł netto, finansowanego w całości z budżetu państwa (wchodzącego w zakres szerszego projektu pn. „Poprawa stanu technicznego infrastruktury kolejowej w rejonach przejść granicznych, w tym toru szerokiego”).

Źródło tekstu: PKP PLK S.A./Serwis Kolejowy


Podziel się

Najczęściej czytane

Kontakt

Redaktor naczelny
Mateusz Wójtowicz
naczelny@serwiskolejowy.pl
Ul. Dąbrowskiego 6
87 - 100 Toruń
magnifiercross
Napisz do nas! linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram