sierpień 2021
23
10:08:00
Dobiega końca modernizacja szerokotorowej linii kolejowej od granicy państwa w Siemianówce do Zabłotczyzny. Gotowe są tory i mosty, kończy się montaż nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Prace prowadzone są także na trasie Kuźnica Białostocka – Geniusze. Inwestycje PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. za ponad 350 mln zł, dofinansowane z RPO Województwa Podlaskiego, stworzą nowe możliwości rozwoju gospodarczego.
Zabłotczyzna
Na linii kolejowej – Zabłotczyzna zakończono prace torowe. Wymieniono 20 km torów, wyremontowano most dla toru szerokiego nad Zalewem Siemianówka oraz kilkanaście innych obiektów inżynieryjnych, m.in. przepustów.
Na stacji w Siemianówce pociągi kursują po nowych torach. Kończy się montaż komputerowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym w nastawniach. Nowe urządzenia zapewnią sprawny i bezpieczny przewóz towarów. Wzrośnie przepustowość trasy, dzięki czemu więcej towarów pojedzie koleją - najbardziej ekologicznym środkiem transportu.
Kuźnica Białostocka
W Kuźnicy Białostockiej wykonawca buduje nowe tory. Prace trwają także w pobliżu terminala paliw w Sokółce (os. Buchwałowo). Zmodernizowany został 19-kilometrowy odcinek linii od granicy z Białorusią w stronę Sokółki. Remont 16 przejazdów kolejowo - drogowych zwiększy poziom bezpieczeństwa i usprawni przejazdy samochodów i pociągów.
Na linii Kuźnica Białostocka – Geniusze zostanie wymienionych łącznie 27 km torów. Przebudowanych lub wyremontowanych będzie 16 obiektów inżynieryjnych. Instalacja nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym zwiększy bezpieczeństwo i usprawni ruch pociągów. Dzięki inwestycji możliwe będzie przywrócenie ruchu pociągów na odcinku Sokółka – Geniusze, wyłączonym z eksploatacji od 1992 r.
Więcej towarów po szerokich torach
Modernizacje szerokotorowych linii kolejowych w województwie podlaskim to inwestycje ważne dla usprawnienia przewozów towarowych pomiędzy Polską i Białorusią, a także pomiędzy wschodem i zachodem Europy. Przewóz towarów przez granicę będzie szybszy i sprawniejszy – po torach będzie mogło kursować więcej pociągów. Stacje towarowe będą mogły przyjmować i obsługiwać cięższe i dłuższe pociągi o naciskach do 245 kN/oś (25 t/oś) i do 1050 m długości. Więcej towarów na torach to mniej ciężarówek na drogach i więcej korzyści dla środowiska, a także większe możliwości punktów przeładunkowych na terenie województwa
Modernizacja linii kolejowej Kuźnica Białostocka – Geniusze (nr 57) prowadzona jest w ramach projektów:
Źródło tekstu: PKP PLK S.A./Serwis Kolejowy