sierpień 2021
28
10:08:00
Z dworca w Skarżysku-Kamiennej korzystają już pierwsi podróżni. Dzięki przebudowie dworzec w stał się bardziej przyjazny dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Łączny koszt przebudowy dworca kolejowego w Skarżysku-Kamiennej to nieco ponad 32 mln złotych brutto. Wykonawcą prac budowlanych była firma SKB S.A., a dokumentację projektową opracowała pracownia architektoniczna Pas Projekt.
Komfortowy, bezpieczny, łatwo dostępny, poddany renowacji z poszanowaniem dla jego historii, ale i nowoczesny z elegancką przestrzenią obsługi podróżnych oraz nowym parkingiem na 120 miejsc - tak przedstawia się wyremontowany budynek dworca w Skarżysku-Kamiennej.
"Otwarcie dworca w Skarżysku-Kamiennej to kolejny element przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu. Tak ważne miasto z wieloletnią tradycją kolejową zasługuje na dostęp do bezpiecznej i komfortowej infrastruktury kolejowej. Mam nadzieję, że nowoczesny i proekologiczny budynek dworca stanie się ważnym centrum społeczności lokalnej i ułatwi pasażerom podróżowanie koleją. Wszystko to dzięki Programowi Inwestycji Dworcowych, w ramach którego polski rząd przeznaczy do 2023 r. prawie 2 mld zł na modernizację blisko 200 dworców" – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.
Renowacji poddano elewację budynku. Odtworzono kamienny cokół, a także oczyszczono i zakonserwowano okładzinę z piaskowca sięgającą do wysokości pierwszego piętra. Dawny blask odzyskały też kolumnada przed głównym wejściem do holu dworca, a także balustrady na wysokości pierwszego piętra. Odnowę przeszło również wnętrze budynku, które zyskało całkowicie nowy wygląd. W szczególności uwagę zwraca reprezentacyjny hol dworca połączony z poczekalnią zajmującą przeszło 350 m kw. parteru. Wykończono go w neutralnych kolorach w zgodzie z najnowszymi trendami.
"Zakończenie przebudowy dworca kolejowego Skarżysko-Kamienna i oddanie go pasażerom to jeden z kluczowych elementów większego projektu, realizowanego z dofinansowaniem z Funduszy Europejskich w ramach Programu Polska Wschodnia, obejmującego prace na linii kolejowej nr 25 na odcinku Skarżysko-Kamienna – Sandomierz. Celem Programu jest stymulowanie rozwoju oraz zwiększenie atrakcyjności tego makroregionu, a warto podkreślić, że Skarżysko-Kamienna stanowi ważny ośrodek przemysłowy i węzeł komunikacyjny – drogowy i kolejowy" – podkreśla Sylwia Cieślak-Wilk, p.o. zastępcy dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
W budynku zamontowano trzy nowe windy oraz drzwi automatyczne. Ponadto w posadzce przestrzeni ogólnodostępnych oraz parkingu ułożono specjalne ścieżki prowadzące. Nowością jest pochylnia w pobliżu wejścia głównego od strony miasta, oznaczenia w alfabecie Braille’a, a także plany dotykowe dworca oraz obniżone okienka kasowe ułatwiające obsługę podróżnych poruszających się na wózkach.
Nowym elementem kompleksu dworcowego jest parking przy ulicy Towarowej, którego budowa była możliwa dzięki wyburzeniu znajdujących się tam magazynów oraz rozebraniu nieużywanych torów kolejowych. Zlokalizowano na nim 120 miejsc postojowych, w tym dla osób z ograniczoną możliwością poruszania oraz dwustanowiskową stację ładowania samochodów elektrycznych. W pobliżu parkingu wybudowano wiatę rowerową, po jego północnej stronie ścieżkę rowerową, a od strony południowej chodnik. Na nowo zaaranżowano zieleń w jego otoczeniu. Posadzono 9 drzew, 2864 krzewów, a także wytyczono trawniki o łącznej powierzchni prawie 6000 m kw., stanowiące przestrzeń bioaktywną.
Więcej informacji [tutaj].
Źródło tekstu: PKP.PL/Serwis Kolejowy