fbpx
Źródło: PKP PLK S.A.

Sierpień 2021

28

8:08:00

Zmiany w komunikacji na stacji Warszawa Zachodnia

Od niedzieli 29 sierpnia na stacji Warszawa Zachodnia zostaną wprowadzone zmiany w komunikacji. Dojście do pociągów będzie dostępne od strony Al. Jerozolimskich, a przypominać o tym będą komunikaty wizualne i głosowe. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na modernizację stacji przeznaczyły ok. 2 mld zł. Projekt współfinansowany jest ze środków unijnych POliŚ.

Wykonawca równolegle do budowy nowych peronów, zadaszenia i kładki, rozszerza przebudowę przejścia podziemnego w obszarze peronu 8 (od strony Woli). Większy zakres prac, także w układzie torów, wymaga zmian w kursowaniu pociągów regionalnych i aglomeracyjnych. Składy odjeżdżające obecnie z peronu 8 Warszawy Zachodniej w kierunku Warszawy Gdańskiej, będą rozpoczynały i kończyły bieg na wcześniejszym przystanku - Warszawa Wola.

Pomimo największej w historii przebudowy stacji i ograniczonego zakresu torów, utrzymane jest kursowanie pociągów. W ciągu doby na Warszawie Zachodniej zapewniony jest przejazd ok. 800 pociągów: 140 pociągów dalekobieżnych oraz 160 SKM i 500 regionalnych. Organizacja rozkładu jazdy wymaga szczegółowych ustaleń między zarządcą linii kolejowych, przewoźnikami oraz wykonawcą. Istotne zmiany wprowadzane są przy okazji korekty rozkładu jazdy.

Widać nowe perony, zadaszenie, przejście podziemne

Na stacji Warszawa Zachodnia ponad pół tysiąca osób i 150 jednostek sprzętu uczestniczy w budowie zadaszenia, peronów, przejścia podziemnego, wiaduktu, nowych torów i urządzeń sterowania.

Wykonawca przywozi i stawia kolejne konstrukcje zadaszenia stacji o powierzchni 35 000 m2 (3,5 ha). Dach o długości 200 metrów i szerokości 150 metrów będzie mocowany na 60 słupach i przykryje 8 peronów. Zbudowano już korpusy peronów nr 6 i 7. Układana jest nawierzchnia. Widoczne są elementy niższych wiat. Powstaje nowy peron, za dotychczasowym siódmym.

Wykonana jest płyta stropowa nowego przejścia pod torami. Powstanie podziemny przejazd dla tramwajów. W nowym budynku potrzebnym do obsługi stacji rozpoczęto już prace we wnętrzu. Remontowany jest wiadukt kolejowy nad al. Prymasa Tysiąclecia. Wymieniane są tory, rozjazdy, sieć trakcyjna oraz system sterowania ruchem m.in. między Warszawą Centralną a Zachodnią.

Warszawa Zachodnia zmienia oblicze

Na nowej Warszawie Zachodniej będą zadaszone perony, ruchome schody, windy, system dynamicznej informacji oraz szerokie przejścia. Łatwiejsze będzie łączenie podróży w aglomeracji oraz dalekobieżnych z komunikacją miejską. Bezpieczne zarządzanie ruchem kolejowym na Warszawskim Węźle Kolejowym zapewnią nowoczesne urządzenia i systemy komputerowe.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują za ok. 2 mld zł netto projekt „Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia - Warszawa Zachodnia”. Projekt ubiega się o współfinansowanie przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2023 r.

Źródło tekstu: PKP PLK S.A./Serwis Kolejowy


Podziel się

Najczęściej czytane

Kontakt

Redaktor naczelny
Mateusz Wójtowicz
naczelny@serwiskolejowy.pl
Ul. Dąbrowskiego 6
87 - 100 Toruń
magnifiercross
Napisz do nas! linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram