wrzesień 2021
14
10:09:00
Minęło już 1700 dni Kampanii Kolejowe ABC. Dzięki akcji edukacyjnej Urzędu Transportu Kolejowego dzieci razem z sympatycznym nosorożcem Rogatkiem uczą się, jak bezpiecznie zachować się w pobliżu torów, na dworcach i w pociągu. O sukcesie Kampanii Kolejowe ABC świadczy niemal 20 tys. przedszkolaków i uczniów szkół podstawowych uczestniczących w interaktywnych lekcjach, dziesiątki milionów odbiorców spotów i programów z Rogatkiem oraz tysiące uczestników pikników rodzinnych.
Podczas trwania projektu przeprowadzonych zostało prawie 700 lekcji, w których wzięło udział blisko 20 tys. uczniów i przedszkolaków. Zajęcia te rozwijają wyobraźnię dzieci oraz poczucie odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych. W ramach kampanii prowadzonej w mediach powstało 5 spotów edukacyjnych, w których sympatyczny nosorożec Rogatek, bohater Kampanii Kolejowe ABC, poprzez zabawę przekazuje dzieciom niezbędną wiedzę z zakresu bezpiecznego poruszania się na terenie kolejowym i w jego pobliżu.
Spoty emitowane w telewizji miały zasięg ponad 23 mln odbiorców, w internecie obejrzano je ponad 25 mln razy, a w kinach zobaczyło ponad 8 mln osób. Ponadto ponad 4 mln osób obejrzało programy edukacyjne z wątkami dotyczącymi bezpiecznego podróżowania koleją. Podczas realizacji projektu naukę o bezpieczeństwie na kolei wspierali popularni vlogerzy, tacy jak Mateusz Ciawłowski, MY3 oraz autorzy kanałów Hejka tu Lenka, Zabawy Mistrzów, Pusheen Girl i Zwariowani. Stworzyli oni 16 krótkich filmików, które łącznie osiągnęły ponad 5 mln wyświetleń.
"Kampania Kolejowe ABC okazała się ogromnym sukcesem. Jestem przekonany, że nosorożca Rogatka rozpoznaje większość dzieci w Polsce. Nasz sympatyczny bohater w przyjazny sposób przekazuje ważną dla bezpieczeństwa wiedzę dotyczącą bezpieczeństwa"- podsumowuje Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
Wakacje z Kampanią Kolejowe ABC to pikniki w popularnych miejscowościach turystycznych. W dziesięciu miastach w Polsce, m.in. w Kołobrzegu, Ustce, Giżycku czy Szczyrku, odbyły się wydarzenia, podczas których najmłodsi poprzez zabawę zdobywali wiedzę na temat bezpieczeństwa na kolei. Przygotowano je z myślą o całych rodzinach, a wśród atrakcji nie zabrakło zabaw i gier z nagrodami, lekcji multimedialnych czy warsztatów plastycznych. W piknikach wzięły udział dziesiątki tysięcy dzieci.
Kampania Kolejowe ABC to także Akcja Mural, czyli konkurs na zaprojektowanie grafiki promującej zasady bezpieczeństwa na kolei. Do konkursu zgłoszono blisko 2 tys. prac plastycznych z całej Polski przygotowanych przez ponad 19 tys. uczniów i nauczycieli. Mural wykonany na podstawie zwycięskiej pracy był eksponowany na ścianie budynku przy placu Zawiszy w Warszawie do końca 2020 r.
W ramach projektu powstała gra „Kolejowe ABC”, w ramach której w 2019 r. i 2020 r. przeprowadzonych zostało 8 konkursów. Przyciągnęły one ponad 22 tys. uczniów z klas IV-VI szkół podstawowych. Główną nagrodą były wyjazdy na tzw. zielone szkoły. W tym roku zostaną zorganizowane jeszcze 4 konkursy, w których będzie można wygrać miasteczka kolejowo-drogowe.
"Projekt Kampania Kolejowe ABC kończy się w 2021 r., jednak zapewniam, że ulubieniec dzieci, nosorożec Rogatek, nie zniknie. Kampania cieszy się ogromną popularnością i uznaniem odbiorców, dlatego przygotowana została druga edycja projektu" – stwierdza Ignacy Góra, Prezes UTK.
NAUKA BEZPIECZEŃSTWA CAŁY CZAS POTRZEBNA
Rok 2020 r. był bezpieczny na kolei. Jednak wciąż dochodzi do wypadków z udziałem kierowców i pieszych. W 2020 r. 77,3% wypadków w systemie kolejowym spowodowali kierowcy na przejazdach i osoby przechodzące przez tory w miejscach niedozwolonych. Aż 98% ofiar śmiertelnych i osób ciężko rannych to skutek zdarzeń z udziałem uczestników ruch drogowego bądź wypadków na tzw. dzikich przejściach. Na takie zdarzenia system kolejowy ma minimalny wpływ, a poprawę bezpieczeństwa może zapewnić przede wszystkim edukacja społeczeństwa.
Kampania Kolejowe ABC jest współfinansowana ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Szczegółowe informacje dotyczące projektu dostępne są na stronie internetowej [tutaj].
Źródło tekstu: utk.gov.pl/Serwis Kolejowy