fbpx
Źródło: PKP PLK S.A.

Wrzesień 2021

25

12:09:00

Wygodniejsze podróże koleją z Kartuz do Trójmiasta

Zwiększy się komfort użytkowania przez podróżnych przebudowanej stacji Kartuzy. Dodatkowy tor w Dzierżążnie zapewni sprawne mijanie się pociągów. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowy na wykonanie prac na linii kolejowej nr 229 między Glinczem a Kartuzami. Zakończenie robót o wartości prawie 180 mln zł netto zaplanowano do marca 2024 r. Inwestycja ubiega się o dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Z myślą o podróżnych zmienią się stacja Kartuzy oraz przystanek w Dzierżążnie. W Kartuzach powstanie nowy peron jednokrawędziowy, a obecny zostanie wydłużony. W Dzierżążnie peron jednokrawędziowy zostanie zastąpiony szerszym peronem dwukrawędziowym. Dzięki pochylniom zapewnione zostaną wygodne dojścia dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Będą wiaty, energooszczędne oświetlenie typu LED, nowe oznakowanie i gabloty informacyjne. Dla osób niewidomych i niedowidzących powstaną ścieżki naprowadzające. Podróżni dojeżdżający na stacje rowerami będą mogli skorzystać z nowych stojaków. W Dzierżążnie powstaną również nowe miejsca parkingowe dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Nowe elementy systemu sterowania ruchem kolejowym zapewnią sprawną i bezpieczną jazdę pociągów.

"Krajowy Program Kolejowy to nie tylko duże inwestycje w aglomeracjach, ale także realizacja zadań zwiększających dostęp mieszkańców do kolei w mniejszych miejscowościach. Prace na linii z Kartuz do Trójmiasta zapewnią wygodną codzienną komunikację koleją, która staje się coraz bardziej komfortowa, przewidywalna i bezpieczna" – powiedział minister Andrzej Bittel, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

"Kompleksowa modernizacja tej linii, łącznie z dworcem i przystankami to kolejna inwestycja zwiększająca dostępność komunikacyjną, szczególnie dla mieszkańców Kartuz. To także bardzo ważny projekt w skali całego regionu. Wierzę, że efekty tych prac zachęcą podróżnych do korzystania z kolei, która staje się coraz bardziej atrakcyjna i konkurencyjna wobec innych środków transportu" – powiedział Dariusz Drelich, wojewoda pomorski.

"Inwestycje PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., realizowane ze środków budżetowych przy wsparciu funduszy unijnych, zwiększają atrakcyjność kolei na trasach międzynarodowych, krajowych, ale także regionalnych. Efektem prac między Kartuzami a Glinczem będą wygodniejsze i sprawniejsze podróże do Trójmiasta koleją, która jest najbardziej ekologicznym środkiem transportu. Co istotne, to część większego projektu modernizującego ciąg transportowy Bydgoszcz – Trójmiasto, którego realizacja nie tylko poprawi dostęp mieszkańców do pociągów, ale umożliwi też portowi morskiemu w Gdyni odprawę większej ilości towarów przewiezionych koleją" – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Nowa łącznica dla sprawniejszej jazdy pociągów

W rejonie stacji Kartuzy powstanie łącznica o długości ponad 3 km, która umożliwi jazdę pociągów z Kościerzyny i Somonina przez Kartuzy w kierunku Trójmiasta bez konieczności zmiany czoła składu, co skróci czas podróży. Na łącznicy powstaną dwa bezkolizyjne skrzyżowania – wiadukty kolejowe nad drogami wojewódzkimi nr 211 i 224. W Dzierżążnie dodatkowy tor zapewni sprawne mijanie się pociągów. Dzięki nowym urządzeniom i nawierzchni podniesiony zostanie poziom bezpieczeństwa na 3 przejazdach kolejowo-drogowych w Kartuzach i Dzierżążnie.

PLK podpisały umowę z firmą Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe Sp. z o.o. w Gdańsku na realizację prac w ramach inwestycji pn. Odcinek D – Roboty budowlane na linii kolejowej nr 229 odc. Glincz – Kartuzy, realizowanej w ramach projektu „Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz – Trójmiasto”. Wartość inwestycji to 179 264 998,18 zł mln zł netto. Podpisano także umowę na pełnienie nadzoru autorskiego z konsorcjum firm Transprojekt Gdański Sp. z o.o. w Gdańsku (lider) oraz ECM Group Polska S.A. w Warszawie (partner) o wartości 4 680 000,00 zł netto.

Zakończenie prac planowane jest do marca 2024 r. Projekt ubiega się o dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Lepsza oferta kolei między Bydgoszczą a Trójmiastem

Prace na linii z Glincza do Kartuz będą prowadzone w ramach projektu pn. „Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz – Trójmiasto”. PLK zaplanowały m. in. przebudowę istniejących stacji oraz przystanków między Maksymilianowem a Gdynią, dobudowę drugiego toru na odcinku Maksymilianowo – Gdańsk Osowa i trzeciego toru na odcinku Gdańsk Osowa – Gdynia Główna oraz elektryfikację linii. Modernizacja linii nr 201 wraz z liniami stycznymi usprawni połączenia pasażerskie Kaszub z Trójmiastem i Bydgoszczą. Poprawi się oferta kolei w połączeniach dalekobieżnych, regionalnych oraz aglomeracyjnych. Zwiększona częstotliwość i punktualność kursowania pociągów pasażerskich umożliwi ich lepsze skomunikowanie z innymi środkami transportu.

Po zakończeniu inwestycji zwiększy się prędkość pociągów pasażerskich do 160 km/h oraz towarowych do 120 km/h na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna i, odpowiednio, do 140 km/h oraz 100 km/h na odcinku Kościerzyna – Gdynia Główna. Poprawi się przepustowość linii, po której będzie mogło kursować więcej pociągów pasażerskich i towarowych. Podróżni zyskają lepszy dostęp do pociągów, a port w Gdyni możliwość odprawy większej liczby towarów przewiezionych koleją. Realizacja prac budowlanych w ramach projektu zaplanowana jest na lata 2021-2027.

Źródło tekstu: PKP PLK S.A./Serwis Kolejowy


Podziel się

Najczęściej czytane

Kontakt

Redaktor naczelny
Mateusz Wójtowicz
naczelny@serwiskolejowy.pl
Ul. Dąbrowskiego 6
87 - 100 Toruń
magnifiercross
Napisz do nas! linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram