Listopad 2021
19
10:11:00
Trwa nabór wniosków z sektora transportu w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” 2021-2027 (CEF 2). O dofinansowanie mogą się ubiegać m.in. zarządcy infrastruktury i zarządcy terminali. Budżet obecnego konkursu wynosi 7,05 mld EUR. Konkurs będzie otwarty do 19 stycznia 2022 r.
W przypadku sektora kolejowego szansę na pozytywne rozpatrzenie i udzielenie dofinansowania będą miały projekty z obszarów:
ETAPY KONKURSU
Konkurs otwarty będzie do 19 stycznia 2022 r., jednak wcześniej wszystkie projekty będą musiały zostać wstępnie zweryfikowane przez Departament Programów Infrastrukturalnych w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej (MFiPR) w ramach preselekcji. Weryfikacja ta ma na celu oszacowanie czy dany projekt spełnia założenia konkursu i kwalifikuje się do dofinansowania. Na tym etapie wnioskodawcy zobowiązani będą do przedstawienia MFiPR informacji na temat proponowanych projektów wraz z opisem ich zakresu i celu, a także planowanego harmonogramu realizacji i zarysu budżetu.
W przypadku pozytywnej weryfikacji wstępnej wnioskodawcy otrzymają czas na złożenie kompletnego wniosku o dofinansowanie MFiPR.
BUDŻET
Budżet Instrumentu CEF dla sektora transportu na lata 2021-2027 został ustalony na 25,8 mld EUR, zaś budżet pierwszego naboru wynosi 7,05 mld EUR. Środki te mogą być wykorzystane między innymi na zakup pokładowych systemów ETCS i radiotelefonów w standardzie GSM-R.
Dofinansowanie zakupu i montażu systemu ERTMS odbywa się na podstawie decyzji KE ws. użycia kosztów jednostkowych. Oznacza to, że wysokość dofinansowania z CEF jest z góry ustalona i różni się jedynie w zależności od typu inwestycji.
Kwota dofinansowania instalacji jednego zestawu urządzeń ERTMS (pojedyncze wdrożenie systemu) przedstawia się następująco:
TERMINALE INTERMODALNE
Pierwszy raz o tak szerokie dofinansowanie mogą ubiegać się terminale intermodalne, gdyż jednym z celów Instrumentu CEF jest zwiększenie udziału kolei w transporcie. Poziom unijnego wsparcia w puli ogólnej określony został na maksymalnie 30% łącznych kosztów kwalifikowanych, jednak w przypadku projektów transgranicznych, wspierających interoperacyjność kolei, nowe technologie i innowacje wartość ta może zostać podniesiona do 50%. Także projekty dokumentacyjne mogą liczyć na wsparcie w wysokości do 50%.
ZARZĄDCY INFRASTRUKTURY
W puli kohezyjnej o dofinansowanie 85% kosztów kwalifikowanych ubiegać się będą zarządcy publicznej infrastruktury transportowej. Oprócz tego dotacje mogą być wykorzystywane w połączeniu ze środkami finansowymi pochodzącymi z Europejskiego Banku Inwestycyjnego, krajowych banków prorozwojowych lub innych instytucji finansowania rozwoju i publicznych instytucji finansujących, a także od instytucji i inwestorów finansujących z sektora prywatnego, w tym poprzez partnerstwa publiczno-prywatne.
Szczegółowe informacje na temat konkursu można znaleźć [TUTAJ], a także na stronach KE.
Komisja Europejska organizuje dni informacyjne online, na których omawia zakres i warunki konkursu. Pierwsze spotkanie odbyło się 27 września 2021 r. Prezentacje i nagranie video dostępne są [TUTAJ].
Źródło tekstu: utk.gov.pl/Serwis Kolejowy