fbpx
Źródło: intercity.pl

Grudzień 2021

07

10:12:00

Kolej coraz bardziej dostępna

Osoby z niepełnosprawnościami coraz chętniej wybierają kolej. W pierwszych trzech kwartałach 2021 roku pociągami PKP Intercity podróżowało o 84% więcej pasażerów z tej grupy niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. 

W pierwszych trzech kwartałach 2021 roku w podróż z PKP Intercity wybrało się blisko 17 tys. pasażerów z niepełnosprawnościami. To o 84% więcej niż w takim samym okresie ubiegłego roku. Liczba wszystkich osób, które w tym czasie skorzystały z usług przewoźnika, wzrosła o 16%, co pokazuje, że dynamika wzrostu liczby pasażerów z niepełnosprawnościami jest większa niż dla ogółu.

60 wagonów COMBO już na torach

PKP Intercity inwestuje w tabor przyjazny dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się czy dla osób niewidomych i niedowidzących, tak aby kolej była dostępna dla każdego podróżnego. Realizując największy program inwestycyjny w swojej historii, spółka uwzględnia potrzeby różnych grup pasażerów, w tym osób z niepełnosprawnościami.

W maju 2021 roku na tory wyjechały pierwsze wagony COMBO. W ostatnich tygodniach PKP Intercity zakończyło odbiory ostatnich z 60 pojazdów. Posiadają one wydzieloną przestrzeń dla osób poruszających się na wózku inwalidzkim. W przedziałach przewidziano również siedzenia dla opiekunów, a miejsca dla wózków są odpowiednio zabezpieczone pasami bezpieczeństwa. Kolejne ułatwienia to automatyczne drzwi przedziałowe, bezprogowe podłogi i kontrastowe drzwi wejściowe, dostosowane i bezpieczne toalety, a także poręcze umieszczone na odpowiednich wysokościach. PKP Intercity uwzględniło w projekcie usprawnienia dla osób niewidomych, dlatego wszystkie piktogramy i przyciski posiadają oznaczenia w alfabecie Braille’a. Pojazdy COMBO zostały uhonorowane prestiżowym certyfikatem „Transport bez barier”, przyznanym przez Fundację Integracja. Otrzymanie znaku dostępności potwierdza, że są one przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, seniorów czy rodziców podróżujących z dziećmi.

PKP Intercity odebrało już w tym roku łącznie blisko 90 wagonów, z których wszystkie spełniają standardy TSI PRM w zakresie udogodnień dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się.

Kolejne inwestycje z myślą o zwiększaniu dostępności

W najbliższym czasie PKP Intercity planuje dalsze wzmacnianie swojej floty pojazdami dostosowanymi do potrzeb pasażerów z niepełnosprawnościami. Wśród nich jest 81 nowoczesnych wagonów produkowanych przez zakład H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych w Poznaniu, z których 10 będzie miało dodatkowo miejsce dla osób poruszających się na wózkach. Na pierwszy kwartał przyszłego roku planowane są również odbiory 2 z 12 nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych FLIRT, produkowanych w siedleckich zakładach Stadler Polska. Wszystkie pojazdy będą wyposażone m.in. w wydzielone miejsca dla 2 wózków inwalidzkich oraz platformy ułatwiające wsiadanie i wysiadanie ze składu. W najbliższym czasie na tory wyjadą również pierwsze 2 z 14 pojazdów ED74, które modernizuje konsorcjum Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki” oraz PESA Bydgoszcz.

W przyszłym roku kontynuowane będą odbiory kolejnych zmodernizowanych wagonów, flotę przewoźnika wzmocni łącznie ponad 100 pojazdów, jak również kolejnych unowocześnionych ED74 i nowych pojazdów FLIRT.

W wyniku realizowanych inwestycji, po 2023 roku wszystkie pociągi PKP Intercity będą miały wydzieloną przestrzeń dla osób poruszających się na wózkach. W perspektywie 2030 roku całość taboru przewoźnika będzie nowa lub zmodernizowana.

"Zmiany zachodzące na kolei to nie tylko inwestycje w nowoczesny tabor, zwiększający komfort podróżowania. To także poprawa dostępności kolei po to, aby w sposób bezpieczny i wygodny mogło z niej korzystać jak najwięcej pasażerów. Dlatego unowocześniamy naszą flotę i udoskonalamy proces obsługi podróżnych z myślą o potrzebach i preferencjach różnych grup. Wśród nich są osoby z niepełnosprawnościami oraz o ograniczonej sprawności ruchowej. Dążymy do tego, aby zapewnić dostępność naszych usług absolutnie wszystkim pasażerom" – deklaruje Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.

Kompleksowa informacja przy planowaniu podróży i przeszkolone drużyny konduktorskie

W planowaniu podróży przez stale rosnącą grupę pasażerów z niepełnosprawnościami pomocny jest dedykowany dla nich numer telefonu: 42 205 45 31. Korzystając z niego, podróżni mogą zgłosić przejazd osoby z niepełnosprawnością, wypełnić z pomocą konsultanta formularz zgłoszeniowy, otrzymać kompleksową informację, a także uzyskać pomoc w przypadku utrudnień w podróży. Od marca 2019 roku ze specjalnego numeru skorzystało już ponad 42 tys. osób, a rok 2021 jest pod tym względem rekordowy. Do końca października br. konsultanci odebrali ponad 21 tys. połączeń.

Szczegółowe informacje, w tym na temat ustawowych ulg oraz porady dotyczące organizacji przejazdu osób z niepełnosprawnością dostępne są także na stronie PKP Intercity. Ważną funkcją jest wyszukiwarka z filtrem dostępności wagonu z platformą lub windą dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. O tym, czy wybrany skład jest dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, można również dowiedzieć się w kasie biletowej lub Centrum Obsługi Klienta.

Oprócz przedsięwzięć taborowych i rozwiązań propasażerskich spółka inwestuje też w rozwój kompetencji pracowników. W tym celu we współpracy z Fundacją Integracja przeprowadzono specjalistyczne szkolenia dla personelu drużyn konduktorskich, obejmujące przygotowanie teoretyczne i część praktyczną. Ukończyło je około 1900 pracowników drużyn konduktorskich PKP Intercity.

Gwarancja intensyfikacji działań na rzecz dostępności

W kwietniu 2021 roku PKP Intercity przystąpiło do rządowego programu Dostępność Plus, koordynowanego przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej. Program ma na celu zapewnienie swobodnego dostępu do dóbr, usług oraz możliwości udziału w życiu społecznym osobom o szczególnych potrzebach. Celem  jest dostosowanie przestrzeni publicznej, architektury i transportu do wymagań obywateli. Zaangażowanie się PKP Intercity w tę ideę to potwierdzenie i gwarancja dalszego poszerzenia działań w zakresie ułatwienia korzystania z usług dla osób z niepełnosprawnościami i seniorów.

Źródło tekstu: intercity.pl/Serwis Kolejowy


Podziel się

Najczęściej czytane

Kontakt

Redaktor naczelny
Mateusz Wójtowicz
naczelny@serwiskolejowy.pl
Ul. Dąbrowskiego 6
87 - 100 Toruń
magnifiercross
Napisz do nas! linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram