fbpx
Źródło: PKP PLK S.A.

Grudzień 2021

16

9:12:00

Kolejowe prace w Ełku zapewnią lepsze podróże na Rail Baltica

Na stacji w Ełku rozpoczęły się prace. Mieszkańcy zyskają zadaszone perony, dostępne dla wszystkich podróżnych oraz nowe przejście pod torami. Sprawniejsza będzie komunikacja w mieście. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. za prawie 587 mln zł netto współfinansowana jest ze środków unijnych instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

Ponad 6 km torów, 10 km sieci trakcyjnej i 70 stalowych konstrukcji wsporczych zdemontowano już na stacjach Ełk i Ełk Towarowy. Ciężki sprzęt przygotowuje miejsce pod budowę nowego układu torów. Gromadzone są materiały – przywieziono ponad 70 km szyn, 40 tys. podkładów i około 800 wagonów tłucznia. Obok pracujących maszyn rozkładowo kursują pociągi, a podróżni korzystają ze stacji.

"Zmiany na stacji i linii kolejowej, to także zapowiedź szerszych zmian, to szansa dla Ełku. Zwiększą się możliwości kolei dla podróżnych, a także w przewozie towarów. Przebudowa w Ełku, tak jak cała inwestycja Rail Baltica, ma istotne znaczenie dla rozwoju nowoczesnego transportu w Polsce" – powiedziała Małgorzata Kopiczko, senator RP.

Bliżej wygodnych podróży

Pasażerowie zyskają komfortową stację Ełk. Wszystkie perony zostaną podwyższone i poszerzone, co ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Osoby o ograniczonych możliwościach poruszania się łatwiej skorzystają z kolei dzięki windom. Komunikację na stacji poprawi nowe dłuższe przejście pod torami. Będzie bezpieczny dostęp do kolei dla mieszkańców osiedla Zatorze.

"Unia Europejska wspiera poprzez program CEF modernizację Rail Baltica w Polsce. Prace kolejowe na terenie dworca w Ełku i projekt odcinka Ełk-Trakiszki są również współfinansowane z budżetu CEF odpowiednio około 116 mln EUR i ponad 36 mln EUR. Oznacza to dla tych inwestycji 85% wsparcia UE w całkowitych kosztach. Bardzo się cieszymy, że w Europejskim Roku Kolei postępują prace i projekty na odcinku Białystok-Ełk-Trakiszki Rail Baltica w Polsce. Postępy prac w terenie oznaczają, że program CEF zapewnia ich sprawną realizację. Rozwój kolei w Polsce przyczynia się do ekologizacji transportu" – skomentował Morten Jensen, Head of Unit at CINEA.

Modernizacja obejmie też przystanek Ełk Szyba Wschód, gdzie zaplanowano  budowę dwóch jednokrawędziowych peronów o długości 200 m. Przebudowywana jest stacja Ełk Towarowy, aby mogła przyjmować pociągi o długości 740 m. Inwestycja istotne poprawi warunki obsługi pociągów towarowych, wzrośnie znaczenie kolei jako ekologicznego, efektywnego środka transportu.

"Środki unijne z instrumentu CEF “Łącząc Europę” dają możliwość zwiększania roli kolei, a my konsekwentnie wykorzystujemy te możliwości. Polskie Linie Kolejowe zapewniają rozwój kolei atrakcyjnej, dostępnej i ekologicznej. Zyskuje kolej, ale poprawia się też układ komunikacyjny w położonych obok linii miastach" – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Wzrost bezpieczeństwa w ruchu kolejowym oraz drogowym zapewnią nowe wiadukty kolejowe nad ul. Towarową i ul. Kolejową. Przebudowany zostanie wiadukt kolejowy nad ul. Suwalską. Zmodernizowany zostanie most kolejowy nad rzeką Ełk.

Rail Baltica rozwija się dalej

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały 9 grudnia 2021 r. umowę z wykonawcą dokumentacji projektowej dla odcinka Ełk-Trakiszki na trasie Rail Baltica. Trasa ma zostać zelektryfikowana, a maksymalna prędkość pociągów planowana jest na 250 km/h. W efekcie podróż najszybszym pociągiem z Ełku do granicy państwa w Trakiszkach po zakończeniu wszystkich prac powinna zająć poniżej 40 minut. Zakres modernizacji przewiduje budowę drugiego toru na ponad 90-kilometrowym odcinku linii oraz modernizację stacji i przystanków.

Na modernizacji Rail Baltica zyskają nie tylko mieszkańcy miejscowości położonych bezpośrednio przy linii. Prace obejmą też Olecko. Mieszkańcy będą mieli lepszy dostęp do kolei. Na stacji powstaną dwa nowe perony i przebudowany będzie układ torów. Przejście podziemne pod torami zapewni bezpieczny dostęp do kolei i komunikację pomiędzy sąsiadującymi częściami miasta. Przewiduje się budowę łącznicy Zatyki – Norki, umożliwiającej ruch pociągów na trasie Olecko-Suwałki bez konieczności zmiany czoła pociągu.

Dokumentacja projektowa odcinka Ełk-Trakiszki ma być gotowa do grudnia 2023 r., prace budowlane zaplanowano na lata 2024-2027.

Prace prowadzone są w ramach projektów:

„Prace na linii kolejowej E 75 na odcinku Białystok – Suwałki – Trakiszki (granica państwa), etap I odcinek Białystok – Ełk”, o wartości 587 mln zł;

„Prace na linii kolejowej E 75 na odcinku Białystok – Suwałki – Trakiszki (granica państwa), etap II odcinek Ełk - Trakiszki (granica państwa)”. Wartość umowy na prace projektowe 58 mln zł.

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”.

Źródło tekstu: PKP PLK S.A./Serwis Kolejowy


Podziel się

Najczęściej czytane

Kontakt

Redaktor naczelny
Mateusz Wójtowicz
naczelny@serwiskolejowy.pl
Ul. Dąbrowskiego 6
87 - 100 Toruń
magnifiercross
Napisz do nas! linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram