fbpx
Źródło: alstom.com

Styczeń 2022

22

2:01:00

Alstom i Deutsche Bahn testują pierwszy pociąg bateryjny

Alstom i Deutsche Bahn (DB) we współpracy z Baden-Württemberg i Bawarią otworzą w poniedziałek nowy rozdział w przyjaznych dla klimatu przewozach kolejowych, testując z pasażerami pierwszy w pełni zatwierdzony pociąg akumulatorowy Alstomu. Od 24 stycznia akumulatorowy elektryczny zespół trakcyjny (BEMU) rozpocznie obsługę przychodów z pasażerami w Badenii-Wirtembergii i Bawarii od 5 lutego. DB będzie eksploatować ten niskoemisyjny pojazd wraz z regionalną spółką zależną DB Regio. Eksploatacja testowa potrwa do początku maja 2022 roku.

"Alternatywne napędy to przyszłość mobilności, a nasze kompleksowe rozwiązania umożliwią bardziej zrównoważony transport kolejowy w Niemczech. Od 2016 r. pracujemy razem nad opracowaniem wydajnej i opłacalnej technologii akumulatorów, aby wypełnić luki niezelektryfikowane w niemieckiej sieci kolejowej. Testy eksploatacji pasażerów pozwolą nam zebrać cenne dane i wykazać wykonalność naszego rozwiązania" - wyjaśnia Müslüm Yakisan, prezes regionu DACH w Alstom.

"Deutsche Bahn chce być neutralna dla klimatu do 2040 r., a ten pierwszy akumulatorowy pociąg w obsłudze pasażerów stanowi kolejny duży krok w kierunku bezemisyjnych pociągów w niemieckim transporcie regionalnym. Dzięki temu testowi DB Regio chce zdobyć praktyczne doświadczenie, aby opanować przyszłe technologie w zakresie obsługi i konserwacji. Eksploatacja próbna zapewnia nową wiedzę techniczną i operacyjną w zakresie obsługi tej innowacyjnej, przyjaznej dla klimatu technologii napędowej". - mówi dyrektor generalny DB Regio, dr Jörg Sandvoss.

Od 2016 r. Alstom rozwija pociąg akumulatorowo-elektryczny we współpracy z Politechniką Berlińską oraz przy wsparciu Krajowej Organizacji Technologii Wodoru i Ogniw Paliwowych (NOW) oraz funduszach Federalnego Ministerstwa Cyfryzacji i Transportu. Projekt ma być zrównoważonym rozwiązaniem dla niemieckiej sieci kolejowej, gdzie łącznie 450 linii obsługuje wyłącznie pociągi z silnikiem diesla. Alternatywne napędy umożliwiają wydajną i bezemisyjną eksploatację, a ten prawie czteromiesięczny test na trasach pasażerskich w Bawarii i Badenii-Wirtembergii jest kolejnym krokiem w kierunku dekarbonizacji niemieckiego transportu kolejowego. W przyszłości ta technologia BEMU zostanie zastosowana na platformie Alstom Coradia.

"Potrzebujemy tej technologii przyszłości na kolei. Alternatywne technologie napędowe w transporcie kolejowym są ważne dla przejścia na mobilność przyjazną dla klimatu. Na liniach, na których budowa linii napowietrznej jest trudna, a przez to zbyt kosztowna, lub może być realizowana dopiero w przyszłości, pociągi akumulatorowe lub wodorowe będą stopniowo wykorzystywane i zastępują obecną eksploatację z silnikiem Diesla". - komentuje minister transportu Badenii-Wirtembergii, Winfried Hermann.

"Cieszę się, że nowa era technologii hybrydowej linii napowietrznych do akumulatorów w Niemczech nadchodzi również w Bawarii i że Wolne Państwo pomaga posuwać naprzód tę ważną inicjatywę. Od 2018 roku celujemy w taką pilotażową operację na Jeziorze Frankońskim Kolej Powiatowa w centrum Wolnego Państwa z „Bawarską Strategią Mobilności Elektrycznej Rail”. Mam nadzieję, że ten projekt dostarczy ważnych informacji, ponieważ bawarska sieć kolejowa jest praktycznie predestynowana do korzystania z takich pociągów bateryjnych i chcemy stopniowo zastępować nasze pociągi z silnikami wysokoprężnymi, z napędami bezemisyjnymi staną się neutralne dla klimatu w Bawarii najpóźniej do 2040 r."- wyjaśnia bawarski minister transportu Kerstin Schreyer.

W dni powszednie pociąg na baterie będzie kursował w Badenii-Wirtembergii na linii Stuttgart - Horb, a w soboty i niedziele na linii Pleinfeld - Gunzenhausen na Pojezierzu Frankońskim. Takie rozwiązanie zmaksymalizuje przebieg pociągu podczas testowania różnych profili tras i scenariuszy ładowania akumulatorów. Podczas gdy w Badenii-Wirtembergii ładowanie odbywa się podczas trwającej podróży, w Bawarii ładowanie może odbywać się tylko na zelektryfikowanych stacjach docelowych i wyjściowych, ponieważ trasa pomiędzy nimi nie jest zelektryfikowana. DB Regio będzie obsługiwać pociąg w Badenii-Wirtembergii i Bawarii. Powiązani partnerzy projektu to Nahverkehrsgesellschaft Baden-Württemberg (NVBW) i Bayerische Eisenbahngesellschaft (BEG).

Podczas gdy pociągi wodorowe Alstom są zoptymalizowane pod kątem dłuższych tras, BEMU Alstom są odpowiednie dla krótszych tras lub linii o odcinkach niezelektryfikowanych, które wcześniej były obsługiwane przez pojazdy z silnikami wysokoprężnymi. Bezpośrednie połączenia między zelektryfikowanymi i niezelektryfikowanymi odcinkami sieci są teraz możliwe i mogą być eksploatowane bezemisyjnie, bez konieczności dodatkowej elektryfikacji - skracając czas przejazdu między miastem a wsią.

Źródło tekstu: alstom.com/Serwis Kolejowy


Podziel się

Najczęściej czytane

Kontakt

Redaktor naczelny
Mateusz Wójtowicz
naczelny@serwiskolejowy.pl
Ul. Dąbrowskiego 6
87 - 100 Toruń
magnifiercross
Napisz do nas! linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram