fbpx
Źródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe

luty 2022

02

10:02:00

Przewrotna historia fabryki ‘Pafawag’

Fabryka Pafawag we Wrocławiu zapewniała blisko 8 tysięcy miejsc pracy. Posiadała własną przychodnię, żłobek, przedszkole, szkołę, dom kultury i ośrodki wczasowe. W latach 80. XX była największym producentem taboru kolejowego w Polsce. Dzisiaj jedna z wielu opuszczonych hal produkcyjnych w naszym kraju. 

Fabryka powstała w 1832 roku jako niemieckie zakłady Maschinenbauanstalt Breslau (Zakład Budowy Maszyn). Od 1839 r. zamówienia na wagony realizowała firma Gottfrieda Linke, a w roku 1912 po połączeniu z fabryką powozów Hofmanna powstał wielki kombinat Linke-Hofmann-Werke. Wówczas kombinat zatrudniał prawie 6500 robotników. Podczas I wojny światowej fabryka produkowała poza wagonami również samoloty dla armii niemieckiej, a przed II wojną światową wytwarzała również tramwaje, w tym m.in. pierwszy tramwaj o stalowej konstrukcji pudła - LH Standard. W czasie II wojny światowej odbywała się produkcja systemów napędowych do rakiet V2, przy której pracowało około 5 tys. przymusowych robotników.

Kiedy skończyła się II wojna światowa, i Wrocław został przyłączony do Polski, nastąpiło upaństwowienie zakładu i pod nazwą Państwowa Fabryka Wagonów ‘Pafawag’ rozpoczęła się produkcja wagonów osobowych i towarowych. ‘Pafawag’ wyprodukował pierwszą powojenna polską lokomotywę elektryczną EP02 w 1953 roku, a już rok później pierwszy polski elektryczny zespół trakcyjny EW53. 

Polskie zakłady ‘Pafawag’ łącznie wyprodukowały 2231 lokomotyw elektrycznych oraz 1633 elektrycznych zespołów trakcyjnych. 

W 1997 roku zakład przejęło niemieckie przedsiębiorstwo Adtranz i zakład zmienił nazwę na ‘Adtranz-Pafawag’. Adtranz wykupił 75% udziału przedsiębiorstwa za 3,7 mln USD. 

1 stycznia 1996 roku w wyniku połączenia pionów kolejowych koncernów ABB i Daimler AG powstała spółka Adtranz. Po przejęciu spółka sprzedała tereny zakładu obejmującego kilkanaście większych i mniejszych hal. Przedsiębiorstwo istniało do 1997 roku. Obecnie część fabryki jest zajmowana przez firmę Bombardier Transportation Polska, część hal wynajęto różnym prywatnym firmom, a pozostałe stoją opuszczone.

Narodowe Archiwum Państwowe udostępniło serię unikatowych zdjęć, które ukazują panie pracujące w ówczesnym największym przedsiębiorstwie we Wrocławiu ‘Pafawag’. Autorem zdjęć jest Wojskowa Agencja Fotograficzna. 

Źródło tekstu: Serwis Kolejowy


Podziel się

Najczęściej czytane

Kontakt

Redaktor naczelny
Mateusz Wójtowicz
naczelny@serwiskolejowy.pl
Ul. Dąbrowskiego 6
87 - 100 Toruń
magnifiercross
Napisz do nas! linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram