fbpx
Źródło: utk.gov.pl

Marzec 2022

18

10:03:21

IX Forum Bezpieczeństwa Kolejowego 2022

Kilkudziesięciu przedstawicieli przedsiębiorców z branży kolejowej, Urzędu Transportu Kolejowego oraz dziennikarze z mediów poświęconych kolei uczestniczyli w Forum Bezpieczeństwa Kolejowego zorganizowanym w Warszawie. Forum to coroczna konferencja poświęcona szeroko pojmowanemu bezpieczeństwu na kolei w Polsce, organizowana przez Tor-Audytor oraz Urząd Transportu Kolejowego.

"Bezpieczeństwo systemu kolejowego jest wartością nadrzędną i trzeba robić wszystko by je z roku na rok zwiększać. Forum to miejsce, w którym jako przedstawicieli branży możemy wymienić się doświadczeniami i dyskutować w gronie ekspertów, praktyków" – powiedział dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego otwierając IX Forum Bezpieczeństwa Kolejowego. 

Prezes UTK podkreśli też ważną rolę zmian w prawie, które czynią kolej jeszcze bezpieczniejszą. Ignacy Góra dziękował za osobiste zaangażowanie Andrzeja Adamczyka, Ministra Infrastruktury i Andrzeja Bittela, Sekretarza Stanu w Ministerstwie Infrastruktury w procesy legislacyjne związane projektami takimi jak Centrum Monitorowania i Egzaminowania Maszynistów, ETCS Limited Supervison czy nowoczesne metody monitoringu przejazdów kolejowo-drogowych.

List w imieniu Andrzeja Bittela, Sekretarza Stanu w Ministerstwie Infrastruktury odczytał Jakub Kapturzak, Zastępca Dyrektora Departamentu Kolejnictwa w MI.

Forum rozpoczęło się od debaty „Wszyscy na jednego” – działania i plany UTK w Polsce oraz strukturach EUAR. Na pytania Jakuba Madrjasa z portalu rynek-kolejowy.pl i Miesięcznika Rynek Kolejowy oraz Piotra Dudy z portalu kolejnaprawo.pl odpowiadał dr inż. Ignacy Góra.

Prezes UTK odniósł się do pierwszych informacji dotyczących awarii Lokalnych Centrów Sterowania. Mówił także o przyczynach zdarzeń polegających na pominięciu sygnału stój, oraz sposobach, które im zapobiegną. Poza systemem ETCS ważne jest również odpowiednie szkolenie maszynistów. Kandydaci do zawodu - od przyszłego roku egzaminowani będą przez UTK. Ignacy Góra zapewnił, że Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów dysponuje już trzema symulatorami, ale trwają prace dotyczące np. kalibracji sprzętu. Prezes UTK podsumował także Europejski Rok Kolei. Przyznał, że do szerokiego grona odbiorców dotarła informacja o tym, że kolej jest bezpieczna i ekologiczna. Dzięki projektowi UTK młodzi ludzie mogli się również dowiedzieć, że kolej jest świetnym, perspektywicznym miejscem pracy.

Ocena bezpieczeństwa

Kamil Wilde, Wiceprezes UTK omówił stan bezpieczeństwa kolejowego w 2021 r. Według wstępnych szacunków miernik wypadkowości w ubiegłym roku wyniósł 2,22, co oznacza niewielki wzrost w porównaniu z wynikami z poprzednich dwóch lat. Na sieci kolejowej i bocznicach doszło do 713 wypadków. Niezmiennie ok. 75% wszystkich wypadków na liniach kolejowych to zdarzenia z udziałem strony trzeciej, spoza systemu kolejowego. Na przejazdach kolejowo-drogowych doszło do 221 wypadków, 199 zdarzeń to potrącenia osób, które znalazły się nielegalnie na terenie kolejowym. Nadal najniebezpieczniejsze są przejazdy kat. D, które są zabezpieczone jedynie krzyżem św. Andrzeja lub krzyżem św. Andrzeja i znakiem Stop. UTK przygotowuje możliwość wprowadzenia innowacyjnych systemów monitoringu na przejazdach tej kategorii.

Przedstawiciele UTK omówili również bieżące zagadnienia związane ze wdrażaniem IV pakietu kolejowego, szczegółowe założenia Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów, które zacznie działać do końca bieżącego roku oraz tematykę sygnalistów, audytów i kontroli jako elementu systemu SMS.

Źródło tekstu: utk.gov.pl/Serwis Kolejowy


Podziel się

Najczęściej czytane

Kontakt

Redaktor naczelny
Mateusz Wójtowicz
naczelny@serwiskolejowy.pl
Ul. Dąbrowskiego 6
87 - 100 Toruń
magnifiercross
Napisz do nas! linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram