fbpx
Źródło: alstom.com

Marzec 2022

26

8:03:00

Luksemburg: dzięki automatyzacji zwiększy się przepustowość kolei

Luksemburg jest doskonałym przykładem tego, jak automatyzacja kolei pomaga miastom i krajom reagować na rosnącą liczbę pasażerów i opóźnienia w sieciach regionalnych.

Latem 2018 roku mały naród Luksemburga ogłosił swój gigantyczny plan zainwestowania do czterech miliardów euro w poprawę infrastruktury kolejowej. W kraju liczącym nieco ponad 600 000 tysięcy mieszkańców może to stanowić nawet 6 600 euro wydanych na każdego mężczyznę, kobietę i dziecko w kraju. 

Mały kraj wielkie plany

Liczby pokazują, że najnowsze inwestycje kolejowe Luksemburga są właściwym posunięciem. Chociaż jest to mały kraj, Luksemburg ma największy wzrost populacji w całej Europie. Według luksemburskich kolei narodowych (CFL) ponad połowa opóźnień w usługach kolejowych była spowodowana nadmierną infrastrukturą, a kolejne 37% z powodu powiązanego efektu domina w całej sieci kolejowej.

Luksemburg postanowił usprawnić transport publiczny

W odpowiedzi Luksemburg postanowił poprawić swój transport publiczny, dodając nowe, bardziej bezpośrednie linie, takie jak między Luksemburgiem a Bettemburgiem na południu, a także podwajając tor między dworcem głównym w Luksemburgu a Saweiler-Contern, który łączy naród z pobliskim niemieckim miastem z Trewiru.

CFL wiedziało, że drugi tor nie rozwiąże wszystkich problemów, dlatego w 2018 roku ogłosili transakcję za 360 milionów euro na zakup 34 piętrowych pociągów regionalnych Coradia o dużej pojemności. Ta nowa flota byłaby również technicznie interoperacyjna, umożliwiając pociągom kursowanie również w sąsiedniej Belgii i Francji. Nowy tabor i tory były tylko pierwszym krokiem do osiągnięcia celów CFL.

Automatyzacja tras

Zarządzanie wszystkimi nowymi torami i pociągami stanowi wyzwanie samo w sobie. Dlatego w 2021 r. Luksemburskie Koleje Narodowe ponownie zwróciła się do ekspertów ds. kontroli kolei w Alstom, aby sprawdzić, czy automatyzacja może być lekarstwem na zapobieganie przyszłym wąskim gardłom w ich rozwijającej się sieci.

Rezultatem była kolejna przełomowa umowa – pierwsza tego typu w Europie. CFL zdecydowało się zautomatyzować swoją flotę 34 pociągów Coradia Stream i wdrożyć je do drugiego poziomu automatyzacji (GoA2). Gdy pociągi zaczną korzystać z tego rozwiązania, po raz pierwszy w Europie flota regionalna zostanie wyposażona w taki poziom automatyzacji – a automatyzacja z pewnością przyniesie korzyści rosnącej populacji Luksemburga i osobom dojeżdżającym w celach biznesowych.

Przyjęte podejście polegało na podstawowym poziomie kompatybilności stworzonym przez europejski system sterowania pociągami. Znany jako ETCS, znormalizowany element sygnalizacyjny i kontrolny Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym stanowi podstawę, na której można położyć technologię Automatycznej Eksploatacji Pociągów. Automatyczna obsługa pociągów to zestaw technologii służących do automatyzacji obsługi pociągów. Im wyższy poziom automatyzacji, tym większa liczba zadań, które system może obsłużyć.

Automatyczne działanie pociągu

Zautomatyzowana mobilność umożliwia operatorom takim jak CFL wykorzystanie mocy technologii, aby wyjść poza to, co mogą osiągnąć ludzkie umysły i ciała. Wsparta inteligentnymi czujnikami, silnymi algorytmami i opanowaniem dużego natężenia ruchu i większej liczby pasażerów, flota wyposażona w GoA2 CFL będzie bardziej wydajna i bardziej niezawodna niż kiedykolwiek, bez konieczności dodatkowych kosztownych inwestycji w infrastrukturę.

Źródło tekstu: alstom.com/Serwis Kolejowy


Podziel się

Najczęściej czytane

Kontakt

Redaktor naczelny
Mateusz Wójtowicz
naczelny@serwiskolejowy.pl
Ul. Dąbrowskiego 6
87 - 100 Toruń
magnifiercross
Napisz do nas! linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram