fbpx
Źródło: PKP PLK S.A.

Marzec 2022

28

10:03:12

Kraków: nowy most kolejowy usprawni podróże pociągiem w regionie

Gotowa jest konstrukcja drugiego mostu kolejowego przez Wisłę i już w połowie roku pojadą nim pierwsze pociągi. Dzięki przeprawie zwiększą się możliwości prowadzenia połączeń kolejowych w centrum Krakowa. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. budują w sumie trzy mosty kolejowe dla zwiększenia możliwości komunikacji dalekobieżnej i aglomeracyjnej. Inwestycja, współfinansowana ze środków europejskich instrumentu CEF „Łącząc Europę”, zakończy się w połowie 2023 roku.

Źródło: PKP PLK S.A.

Środkowy most kolejowy nad Wisłą w Krakowie jest już złożony. Do końca czerwca na przeprawie zostaną ułożone tory i rozwieszona sieć trakcyjna. Po przejściu niezbędnych odbiorów i testów obciążeniowych na konstrukcję wjadą pociągi. Dzięki temu możliwe będzie uruchomienie dwóch torów kolejowych pomiędzy stacjami Kraków Główny i Kraków Płaszów. Zwiększy to możliwości prowadzenia ruchu pociągów w całym regionie.

Nowy most ma 234 metry długości i 14 metrów szerokości. Składa się z trzech betonowych przęseł zwieńczonych stalowymi łukami. Najdłuższe z nich ma 116 metrów długości i 18 metrów wysokości. Znajdą się na nim dwa tory kolejowe, po których pociągi dalekobieżne przejadą z prędkością do 100 km/h. Po obu jego stronach zlokalizowane będą przeprawy z torami dla pociągów aglomeracyjnych. Po pierwszej z nich już jeżdżą pociągi. Druga jest w budowie. Montowane są przęsła nad rzeką i ul. Zabłocie. Przęsło nad ul. Podgórską powstanie po przeniesieniu pod ziemię kolidującej linii wysokiego napięcia – zadanie to realizuje krakowski samorząd. Oprócz toru na tej przeprawie znajdzie się miejsce dla pieszych i rowerzystów. Poprawi to komunikację w centrum Krakowa i zwiększy dostępność do przystanku Kraków Zabłocie.

Nowe mosty kolejowe są niezbędne do uruchomienia dodatkowych torów kolejowych przez centrum Krakowa. Docelowo pomiędzy Krakowem Głównym a Krakowem Płaszowem pociągi pasażerskie pojadą po czterech torach. W mieście PLK budują nowe estakady kolejowe, a wiadukty są poszerzane. Warty przeszło 1 mld zł projekt „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej” to największa unijna inwestycja transportowa w Krakowie. Zadanie współfinansowane jest w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę.” Więcej o projekcie: www.krakow-rudzice.pl

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”.

Źródło tekstu: PKP PLK S.A./Serwis Kolejowy


Podziel się

Najczęściej czytane

Kontakt

Redaktor naczelny
Mateusz Wójtowicz
naczelny@serwiskolejowy.pl
Ul. Dąbrowskiego 6
87 - 100 Toruń
magnifiercross
Napisz do nas! linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram