fbpx
Źródło: PKP PLK S.A.

Kwiecień 2022

01

9:04:53

Łódź Polesie: coraz bliżej etapu budowy peronów

Przystanek Łódź Polesie, to jeden z trzech przystanków, które zapewnią dogodną komunikację w tunelu nowobudowanej podziemnej linii kolejowej z Łodzi Fabrycznej do stacji Żabieniec i Kaliska. Rozpoczęły się prace na najniższym poziomie Polesia. Kontynuowane są roboty na przystankach Śródmieście i Koziny. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. z POIiŚ zwiększy rolę kolei w komunikacji aglomeracyjnej i dalekobieżnej.

Dzięki inwestycji łączącej efektywnie Łódź z siecią kolejową również podziemne przystanki zintegrują kolej z komunikacją miejską.

Przystanek Łódź Polesie będzie jednym z trzech przystanków na podziemnej trasie. Budowany jest przy zbiegu ulic Ogrodowej i Karskiego, na odcinku dwutorowego tunelu, od komory rozgałęźnej przy ul. Drewnowskiej/Stolarskiej do Dworca Fabrycznego.

Przystanek będzie miał trzy podziemne kondygnacje. Poziom komunikacyjny -1;  zaplecze techniczne -2. Na poziomie -3, około  24 m poniżej ulicy będą perony. Dogodny dostęp do peronów zapewnią windy i schody ruchome.

Na przystanku Łódź Polesie wykonano ściany szczelinowe sięgające 30 m głębokości. To zewnętrzny korpus przystanku. Gotowe są stropy na poziomie 0 i -1. Powstaje strop na kondygnacji -2. Wykonawca zaczął wydobywanie gruntu z poziomu -3. W kolejnych etapach budowana będzie konstrukcja poziomu -3 i płyta denna przystanku.

W tunelu powstają przystanki Łódź Śródmieście i Łódź Koziny.

Na przystanku Łódź Śródmieście (w rejonie skrzyżowania ul. Zielonej z ul. Zachodnią i al. Kościuszki) przebudowywane są ściany szczelinowe między ulicami: Zachodnią i Wólczańską. Wykonawca przekłada podziemne instalacje elektryczne i teletechniczne. Na maj zaplanowano rozpoczęcie wykopów między ścianami szczelinowymi. Na czas prac, po przygotowaniu i ustaleniu z miastem, wprowadzono tymczasową organizację ruchu drogowego. Zgodnie z wymogami prowadzone są inne działania. Na terenie dawnej synagogi pracują archeolodzy.

Na przystanku Łódź Koziny (u zbiegu al. Włókniarzy i ul. Drewnowskiej) powstają wewnętrzne ściany szczelinowe. Budowana jest płyta stropowa poziomu -1. Następnie powstaną kolejne elementy przystanku tj. płyta pośrednia i denna.

Aby zapewnić sprawne drążenie tuneli przy ul. Skarpowej i ul. Żniwnej budowane są komory (demontażowa i startowa) dla TBM Faustyny.

Katarzyna i Faustyna budują tunele podziemnych tras

Maszyny TBM drążące tunele pod Łodzią wybudowały już ponad 1600 m podziemnych tras. 17 lutego Faustyna zakończyła pierwszy z czterech jednotorowych tuneli, które połączą stacje Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec z tunelem dwutorowym w kierunku Łodzi Fabrycznej. Po przeglądzie Faustyna zostanie obrócona o 180 stopni. W drugiej połowie kwietnia planowane jest rozpoczęcie drążenia drugiego tunelu w kierunku przystanku Koziny i stacji Łódź Żabieniec.

Katarzyna wykonała ponad 680 metrów głównego tunelu dwutorowego w kierunku Łodzi Fabrycznej. Wykonawca zakłada, że 2 połowie kwietnia maszyna TBM dotrze do przystanku Łódź Polesie.

Drążenie zależy od warunków geotechnicznych. Maszyny muszą przejść przez m.in. zawodnione grunty, twarde i duże głazy narzutowe lub piaski. Faustyna m.in. pokonywała duże głazy polodowcowe i żwir pomiędzy al. Włókniarzy i ul. Stolarską.

Bezpieczeństwo priorytetem

Dla utrzymania dokładnego przebiegu tunelu, na trasie są urządzenia monitorujące i kontrolujące. Pracę maszyn nadzoruje specjalistyczny personel. Informacje obserwowane są na monitorach w kabinie, wewnątrz TBM-u. Specjalna konstrukcja TBM zapobiega np. osiadaniu terenu, budynków, osuwaniu się ziemi i drganiom. Ograniczona jest ingerencja i kolizje z miejską infrastrukturą (sieci energetyczne, ciepłownicze, gazowe, wodne itp.). Wykonawca na bieżąco monitoruje teren i dokonuje pomiarów drgań.

Tunel łączy Polskę

Tunel średnicowy to kontynuacja budowy dworca Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się przelotowym. Przez ścisłe centrum Łodzi będą mogły jechać pociągi regionalne i dalekobieżne – na osi wschód – zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska) i na osi północ – południe (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna, Żabieniec). Prace budowlane zakończą się w 2023 roku. Kolejny rok potrwa wyposażanie tuneli w konieczne systemy oraz testy wszystkich urządzeń.

Tunel będzie dostępny dla ruchu pasażerskiego od rozkładu jazdy 2024/2025. Jest to projekt niezwykle skomplikowany, wykonywany pod centrum miasta i w niełatwym terenie. Więcej informacji o projekcie http://tunel-laczypolske.pl/.

Źródło tekstu: PKP PLK S.A./Serwis Kolejowy


Podziel się

Najczęściej czytane

Kontakt

Redaktor naczelny
Mateusz Wójtowicz
naczelny@serwiskolejowy.pl
Ul. Dąbrowskiego 6
87 - 100 Toruń
magnifiercross
Napisz do nas! linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram