kwiecień 2022
07
9:04:00
Alstom i ENGIE podpisały umowę partnerską, aby zaoferować sektorowi kolejowych przewozów towarowych rozwiązanie w zakresie dekarbonizacji głównych operacji poprzez zastąpienie lokomotyw z silnikiem Diesla wersjami wodorowymi.
Zgodnie z warunkami tej umowy partnerskiej, Alstom, pionier w dziedzinie taboru napędzanego wodorem, projektuje rozwiązanie wodorowe oparte na systemie ogniw paliwowych dużej mocy, który może zasilać lokomotywy elektryczne na odcinkach niezelektryfikowanych. ENGIE, lider w dziedzinie transformacji energetycznej i jeden z głównych graczy na rynku wodoru, dostarcza odnawialny wodór do tego rozwiązania poprzez wdrożenie innowacyjnego łańcucha dostaw.
Partnerstwo to zapewni niskoemisyjne, bezemisyjne rozwiązanie w odpowiedzi na problemy związane z klimatem, środowiskiem i zdrowiem publicznym, w tym na niezelektryfikowanych odgałęzieniach i bocznicach. Rynkiem docelowym są główne europejskie kraje towarowego transportu kolejowego.
Partnerstwo, które już ma swoją wartość
Alstom i ENGIE podzielają ambicje umieszczenia wodoru w centrum dekarbonizacji przemysłu kolejowego. Zostało to już pomyślnie zademonstrowane podczas testu pociągu Coradia iLint, zorganizowanego w marcu 2020 r. w holenderskiej prowincji Groningen, gdzie do tankowania pociągu pasażerskiego wykorzystano odnawialny wodór.
Dla Alstomu partnerstwo to jest zgodne z planem strategicznym „Alstom w ruchu 2025”, a także ze strategią dotyczącą wodoru zapoczątkowaną w 2013 r. wraz z rozwojem pociągu Coradia iLint i kontynuowaną wraz z przejęciem producenta ogniw paliwowych Helion Hydrogen Power w 2021 r.
Dla Alstomu partnerstwo to jest zgodne z planem strategicznym „Alstom w ruchu 2025”, a także ze strategią dotyczącą wodoru zapoczątkowaną w 2013 r. wraz z rozwojem pociągu Coradia iLint i kontynuowaną wraz z przejęciem producenta ogniw paliwowych Helion Hydrogen Power w 2021 r.
"Naszą ambicją jest przyspieszenie wdrażania energii wodorowej w przemyśle kolejowym poprzez opracowywanie innowacyjnych rozwiązań, które pomagają w ekologicznych operacjach mobilności ciężkiej, takich jak kolejowy transport towarowy. Aby wesprzeć rozwój sektora kolei wodorowych, musimy zgromadzić interesariuszy i właśnie dlatego zdecydowaliśmy się na współpracę z ENGIE". - powiedział Raphaël Bernardelli, wiceprezes ds. strategii korporacyjnej, Alstom.
W przypadku ENGIE partnerstwo to jest zgodne z celem, jakim jest zaopatrywanie rynków pojazdów o dużej ładowności w odnawialny wodór, dzięki docelowej zdolności produkcyjnej 4 GW do 2030 r.
"Po pomyślnym dostarczeniu Coradia iLint podczas testów w Holandii w 2020 r., cieszymy się, że możemy kontynuować nasze wysiłki wraz z Alstom w zakresie dekarbonizacji pojazdów o dużej ładowności, łącząc nasze odpowiednie doświadczenie w obsłudze europejskiego transportu kolejowego. To partnerstwo oznacza nowy krok w rozwoju rozwiązań z dekarbonizowanym wodorem, aby odpowiedzieć na silne zapotrzebowanie tego rozwijającego się rynku". - powiedział Sébastien Arbola, wiceprezes wykonawczy odpowiedzialny za wytwarzanie ciepła, dostawy wodoru i energii, ENGIE.
ENGIE, katalizator odnawialnej gospodarki wodorowej
ENGIE jest pionierem w rozwoju gospodarki wodorowej na skalę przemysłową. Ambicją przedsiębiorstwa jest pomaganie graczom z branży i mobilności w osiągnięciu ich celów w zakresie neutralności węglowej. Dzięki ponad 200 ekspertom w pełni zaangażowanym w wodór jesteśmy długoterminowym partnerem naszych klientów i zabezpieczamy każdy etap ich wielogigawatowych projektów, od projektu po eksploatację.
Do 2030 roku w planach jest:
W obszarze mobilności ciężkiej ENGIE od 2019 r. pracuje nad dekarbonizacją działalności w sektorze górniczym. Tak jest na przykład w przypadku konsorcjum Hydra w Chile czy Anglo American w RPA, gdzie opracowujemy globalne rozwiązania w zakresie dekarbonizacji oparte na odnawialnym wodorze dla pierwszych górniczych ciężarówek napędzanych tą energią.
Alstom, pionier w dziedzinie mobilności bezemisyjnej
Alstom, światowy lider w dziedzinie ekologicznej i inteligentnej mobilności, od kilku lat opracowuje portfolio rozwiązań mobilności o zerowej emisji i uruchomił ambitny program innowacji w zakresie akumulatorów i wodoru. Alstom od 2013 roku pracuje nad uruchomieniem regionalnego pociągu pasażerskiego wyposażonego w wodorowe ogniwa paliwowe: Coradia iLint. Pierwsze dwa w 100% wodorowe pociągi iLint weszły do użytku komercyjnego w 2018 r. w Niemczech i do tej pory 41 pociągów zostało zamówionych przez dwa niemieckie Landery, a udane próby odbyły się w Austrii, Holandii (we współpracy z ENGIE), Polsce, Szwecji i Francji.
W 2021 r. Francja dołączyła również do kręgu „krajów założycieli” z zamówieniem od SNCF na 12 dwutrybowych (elektrycznych/sieciowych i wodorowych/ogniw paliwowych) składów Coradia Polyvalent Regiolis (+ 2 opcje) dla regionów Owernia-Rhône- Alpy, Bourgogne-Franche Comté, Grand Est i Occitanie.
W 2021 r. Alstom kontynuował budowę kompletnego ekosystemu dla swojej oferty kolei wodorowych, podpisując umowy partnerskie z takimi graczami, jak Liebherr – Aerospace & Transportation SAS, Hynamics i Plastic Omnium.
Alstom zainwestował również 6 milionów euro w nową platformę produkcyjną wodorowych ogniw paliwowych w zakładzie Alstom Hydrogen w Aix-en-Provence.
Źródło tekstu: alstom.com/Serwis Kolejowy